استخدام مهندس مکانیک و هرآنچه لازم است در مورد آن بدانید!

همزمان با افزایش صنعتی شدن جوامع، نیاز به دستگاه‌های مکانیکی، بیشتر و بیشتر شده است. البته بسیاری از فرآیندهایی که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امروزه مکانیزه شده و این روند ادامه دارد. از سوی دیگر، با توجه بحران انرژی، نیاز شدیدی به ماشین‌آلات مکانیکی با راندمان بالاتر احساس می‌شود. همچنین، با ظهور صنایع جدید، نوع نیازهای مکانیکی انسان، در حال تغییر است. تمام دلایلی که گفتیم نشان می‌‌دهد که نیاز به مهندسین مکانیک همگام با توسعه‌ صنعت در حال افزایش است.

مهندسی مکانیک، در صنایع مختلف کاربرد دارد و تمامی سازمان‌هایی که تولیدکننده یا مصرف کننده دستگاه‌ها و ماشین‌آلات با قطعات متحرک هستند، نیاز به استخدام و جذب مهندسی مکانیک دارند. هر روزه آگهی‌های متعددی برای جذب مهندس مکانیک در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند.

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم رشته مهندسی مکانیک را معرفی کنیم و راجع به مشاغل مختلف در این گروه شغلی و آینده‌ این رشته صحبت کنیم.

تحصیلات دانشگاهی مورد نیاز برای شغل مهندسی مکانیک چیست؟

اولین چیزی که برای پیدا کردن شغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک نیاز دارید، مدرک دانشگاهی مهندسی مکانیک است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای فرصتهای شغلی مهندس مکانیک، لیسانس مهندسی مکانیک است. از آنجا که بسیاری از مشاغل مهندسی مکانیک، کاملا تخصصی هستند؛ در ابتدا لازم است با مشاغل کارآموزی شروع کنید.

علاوه بر مدرک کارشناسی، تحصیلات تکمیلی برای اکثر فرصت‌های شغلی در حوزه‌ مهندسی مکانیک، اهمیت زیادی دارد. دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک، به معنی تخصص بیشتر در آن گرایش است. برای اکثر فرصت‌های شغلی مهندسی مکانیک، مدرک کارشناسی ارشد کافی است و مدرک دکترا، بیشتر برای تصاحب مشاغل پژوهشی و مدیریتی در این حوزه مورد نیاز است.

مهندسی مکانیک چه شاخه‌ها و حوزه‌هایی دارد؟

با توجه به اینکه دستگاه‌های مکانیکی، تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارند، این رشته دارای زیرشاخه‌ها و گرایشهای متنوعی است. در این بخش می‌خواهیم در رابطه با عناوین شغلی مختلفی که مهندسین مکانیک می‌توانند در آن‌ها استخدام شوند، صحبت کنیم.

مهندس مکانیک سیالات

مهندسی مکانیک سیالات با سیستم‌های جا‌به‌جایی سیالات و سیستم‌های هیدرولیک ارتباط دارد و شغلی بسیار تخصصی است. این متخصصین، با توجه به عواملی مثل فشار و ویسکوزیته‌ سیال و رفتار آن در حالت‌های مختلف، سیستم‌های لوله‌کشی مناسب برای انتقال سیالات را طراحی کنند.

کارشناس تکنولوژی ساخت و تکنسین ساخت

این دو شغل تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و هر دو به عملکرد ماشین‌آلات خط تولید در کارخانه‌ها نظارت دارند. به علاوه، این کارشناسان و تکنسین‌ها، ماشین‌آلات خط تولید را طراحی نیز می‌کنند.

کارشناس تحقیق و توسعه

در حوزه‌ مهندسی مکانیک، تحقیق و توسعه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. پیش از ساخت هر محصول مکانیکی، نیاز به تحقیقات گسترده‌ای وجود دارد. طراحی محصول و توسعه‌ آن نیاز به تیمی از کارشناسان تحقیق و توسعه دارد.

کارشناس مهندسی مکانیک

یکی از رایج‌ترین مشاغل در این حوزه، کارشناس مهندسی مکانیک است. این کارشناسان، وظایفی عمومی به عهده دارند و کار آن‌ها شامل طراحی، نصب و تعمیر قطعات مکانیکی در تمامی صنایع می‌شود. معمولا فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس فعالیت کنند.

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک

این شغل نیز همانند شغل بالاست با این تفاوت که سطح و رتبه جایگاه شغلی بالاتری دارد. معمولا یک کارشناس ارشد بر کار چندین کارشناس نظارت دارد. مهندسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، وظیفه طراحی، تولید، تست و آزمایش و بهبود دستگاه‌ها، تجهیزات و سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی را بر عهده دارد.

مهندس مکانیک خودرو

این مهندسین در قالب تیم‌هایی، وظیفه طراحی، تولید و آزمایش خودروها را بر عهده دارند و معمولا توسط شرکت‌های خودروسازی استخدام می‌شوند. کار مهندس مکانیک خودرو، طراحی خودروهای جدید برای توسعه، انجام تست‌‌های آزمایشگاهی و سنجش ایمنی، عیب‌یابی و رفع اشکال طراحی‌ها و ساخت خودروهاست.

کارشناس تعمیر و نگهداری

کارشناسان تعمیر و نگهداری بر عملکرد ماشین‌آلات صنعتی و خطوط تولید نظارت داشته و آن‌ها را طبق برنامه‌هایی از پیش تعیین شده، سرویس می‌کنند. به علاوه، هرگاه این ماشین‌آلات دچار نقض یا مشکل شوند، وظیفه تعمیر آن ها بر عهده کارشناس تعمیر و نگهداری است.

نقشه‌کش صنعتی

نقشه‌کش صنعتی به فردی گفته می‌شود که خطوط تولید را طراحی می‌کند. این افراد برای طراحی نقشه‌های تاسیسات صنعتی باید دانش کافی در رابطه با نحوه‌ عملکرد قطعات مکانیکی در خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی داشته باشند.

مهندس سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ مطبوع

مهندسین سیستم‌‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه‌ مطبوع (HVAC)، تأسیسات و دستگاه‌های HVAC مثل چیلرها، فن‌کویل‌ها، اسپلیت‌ها، رادیاتورها و … را طراحی کرده و می‌سازد.

مهندسی پزشکی

این شغل یکی از مهیج‌ترین و پردرآمدترین شاخه‌های رشته‌ مکانیک است. دستگاه‌های مکانیکی در پزشکی و مراقبت از بیماران، کاربردهای فراوانی دارند. به علاوه، ساخت بسیاری از اندام‌های مصنوعی، نیازمند دانش و مهارت‌ این متخصصان است.

مهندس هوافضا

این متخصصین، وظیفه طراحی، آزمایش و تعمیر و بهبود عملکرد هواپیماها، فضاپیماها، پهپادها و ماهواره‌ها را بر عهده دارند و در سازمان‌های هواپیمایی، فضایی، شرکت‌های ساخت پهپاد و ارگان‌های نظامی مشغول به کار می‌شوند.

پیش بینی وضعیت شغلی مهندسین مکانیک در ده سال آینده

طبق پیش بینی‌‍‌های انجام شده، نیاز به استخدام مهندس مکانیک در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۲۴، تا ۵٪ رشد پیدا خواهد کرد که کمی بهتر از سایر شاخه‌های مهندسی، مثل مهندسی عمران است. یکی از دلایل رشد بیشتر مهندسی مکانیک در مقایسه با دیگر شاخه‌های مهندسی، گستردگی و تنوع کاربرد این رشته در صنایع مختلف است. در حالی که مهندسین مکانیک، مشاغل قبلی خود را حفظ می‌کنند، با معرفی فناوری‌های جدید، فرصت‌های شغلی تازه‌ای نیز برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

از صنایع جدیدی که نیازمند مهندس مکانیک هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انرژی‌های پاک:
  • بیومکانیک
  • فناوری نانو

جمع‌بندی

وظایف اصلی مهندسین مکانیک عبارتند از: ساخت و توسعه‌ی سیستم‌های مکانیکی جدید و بهینه، آزمون و رفع عیب سیستم‌های موجود، مدل‌سازی‌های ریاضیاتی و کامپیوتری از سیستم‌های مکانیکی و … . مهندسین مکانیک باید توانایی بالایی در حل مسئله و مهارت‌های نرم‌افزاری و ریاضیاتی خوبی داشته باشند و با خلاقیت خود، روش‌های جدیدی برای حل مسائل مکانیکی، ابداع کنند.

موقعیت شغلی مهندسی مکانیک رشته‌ای بسیار پرکاربرد است و تقریبا در تمامی صنایع، کاربرد دارد. هر چند که رشد مشاغل در حوزه‌ مهندسی مکانیک، چندان سریع نیست، ولی با پیشرفت فناوری، فرصت‌های شغلی بیشتری برای مهندسین مکانیک به وجود خواهد آمد.

مهندسی مکانیک از جمله مشاغلی است که به تحصیلات آکادمیک نیاز دارد و هرچه سطح تحصیلات شما در این رشته بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد. با این حال، با مدرک لیسانس نیز می‌توانید برای آگهی‌های استخدام مهندسی مکانیک، رزومه ارسال کنید و پس از کسب تجربه‌ لازم، به عنوان مهندس مکانیک حرفه‌ای، با درآمدی نسبتا خوب، مشغول به کار شوید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.