بررسی وضعیت کار و استخدام مدیر بازاریابی و فروش

در بازار رقابتی امروز، فروش محصولات یا خدمات، کار ساده‌ای نیست. امروزه، در هر زمینه‌ای از نیازهای انسانی که به ذهن شما برسد، شرکت‌های بزرگ و معتبری وجود دارند که رقابت با آن‌ها برای شرکت‌های جدید، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. خود این سازمان‌ها نیز با هم دیگر رقابت نزدیکی دارند و با کوچکترین لغزشی، جایگاه خودشان را در بازار به شرکت‌های رقیبی که درست پشت سر آن‌ها هستند می‌بازند. بنابراین، هر سازمانی نیازمند نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری‌های عظیم و استراتژی‌های هوشمندانه برای بازاریابی و فروش است تا از رقابت خارج نشود. یکی از جایگاه‌های شغلی بسیار مهم در هر سازمان تجاری، مدیر فروش است که استراتژی‌های فروش را سازمان‌دهی و نمایندگان فروش مستعد را استخدام می‌کند و یک برنامه‌ی فروش را اجرا می‌نماید. استخدام مدیر فروش، کار بسیار مهمی است که سازمان‌ها باید در انجام آن، نهایت حساسیت را به خرج دهند.

در سازمان‌ها به چه کسی مدیر فروش گفته می‌شود؟

مدیر یا مسئول فروش، شخصی است که مسئول هدایت تیمی از نمایندگان فروش است. استخدام نمایندگان فروش مستعد و تعیین استراتژی‌های کلی فروش، از وظایف اصلی مدیران فروش هستند. البته وظایف این جایگاه شغلی، از هر شرکتی به شرکت دیگر، متفاوت است. در شرکت‌های بزرگ، مسئولیت‌های مدیریت فروش، تخصصی‌تر است. در خیلی شرکت‌های کوچک، مسئولین فروش وظایف عمومی‌تری دارند و باید به بازاریابی نیز کمک کنند. اکثر مدیران فروش، کسانی هستند که قبلا در جایگاه‌های شغلی سطح پایین‌تر مشغول بوده‌اند و با کسب تجربه، ترفیع گرفته‌اند. برای مشاهده آگهی های استخدام کارشناس فروش در لینکدین کلیک کنید.

وظایف مدیر و سرپرست فروش را بهتر بشناسید

در سازمان‌های بزرگ، فروش و بازاریابی دو حوزه‌ی مجزا هستند که نیازمند تخصص‌های متفاوتی می‌باشند. با این حال، در کسب‌وکارهای کوچک، معمولا این دو حوزه‌ را یکی در نظر می‌گیرند تا در هزینه‌‌های نیروی انسانی، صرفه‌جویی شود. بنابراین، کاری که یک مدیر ارشد فروش در یک شرکت کوچک انجام می‌دهد، عمومی‌تر و گسترده‌تر از کاری است که باید توسط مدیر فروش در یک سازمان‌تجاری بزرگ انجام شود. البته، حوزه‌ی فروش در چنین سازمان‌هایی، به مشاغلی تخصصی‌تر تقسیم می‌شود و عمق بیشتری دارد. در این بخش، اصلی‌ترین وظایف و مسئولیت‌های این جایگاه شغلی را معرفی می‌کنیم.

  • مدیریت بخش فروش

همانطور که نام این جایگاه شغلی نشان می‌دهد، کار اصلی این شغل، مدیریت است. البته این شغل مدیریتی، جایگاه سازمانی بالایی در بخش فروش سازمان‌ها ندارد. کسی که مسئولیت فروش را به عهده دارد، روی تمامی فعالیت‌های فروش در سطوح سازمانی پایین، نظارت می‌کند و مسئول رسیدن به اهداف فروش شرکت، تولید درآمد هدفمند و کنترل هزینه‌های فروش است.

 

مسئولین فروش، مسئول استفاده از قابلیت‌های پرسنل فروش در سطوح سازمانی پایین، مثل نمایندگان فروش است و باید این تیم را مدیریت کند تا به شاخص‌های مد نظر سازمان برسد. یکی از مسئولیت‌های مهم این جایگاه شغلی، استخدام، آموزش و سازماندهی پرسنل تازه‌کار فروش می‌باشد.

  • تعیین استراتژی

مدیریت فروش از طریق هدایت فعالیت‌های فروش و فرآیندهایی که منجر به ایجاد فرصت‌های جدیدی برای کسب‌و کار و عمق بخشیدن به روابط کنونی می‌شود، نقش مهمی در استراتژی سازمان دارد. یکی از کارهای مهم این جایگاه شغلی، تعیین فعالیت‌های خاص برای فروش و کسب درآمد، براساس استراتژی‌ها و اهداف شرکت در بازار می‌باشد.

کسی که مسئولیت فروش را به عهده دارد باید اهداف و فعالیت‌های پرسنل فروش مثل نمایندگان فروش را تعیین کند. این اهداف باید روشن، واقع‌گرایانه و جامع باشند و با اهداف کلی سازمان، مطابقت نمایند. بنابراین، مسئول فروش باید منابع و زمان به بخش‌های مختلف در دپارتمان فروش اختصاص دهد تا به اهداف تعیین شده، برسد.

  • تحلیل

یکی از مسئولیت‌های این جایگاه شغلی، تحلیل فعالیت‌های تیم فروش است. کسی که فروش را مدیریت می‌کند باید تحلیل‌هایی جامع و دقیق روی استراتژی‌ها، نحوه‌ی به‌کارگیری پرسنل، و اقدامات روزانه‌ی پرسنل به صورت کلی و به صورت فردی را انجام دهد. نتایج این تحلیل‌ها باید به اطلاع مدیران ارشد بخش فروش برسد تا رویکردها و استراتژی‌های بهتری اتخاذ گردد.

  • مهارت‌های مدیر فروش

یکی از کارهای تعریف شده برای این جایگاه شغلی، بررسی اهداف فروش و ناحیه‌های فروش است تا نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار و فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، مشخص شوند. مدیر فروش از پایگاه‌های داده‌ی موجود برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و بازار استفاده می‌کند. این اطلاعات برای انجام تحلیل‌ها و رسیدن به نتایج درست، ضروری هستند.

  • روابط/فرصت/انعقاد فروش

یکی از وظایف مسئول فروش، ایجاد و حفظ روابط با مشتریان شرکت است. او باید به طور منظم، رویدادهای فروش و نمایشگاه‌های تجاری برگزار کند. هدف از این کار، تبلیغ برند و ایجاد روابط سازنده و ماندگار با مشتریان کنونی و تمامی مشتریان بالقوه است.

  • همکاری

یکی از مسئولیت‌هایی که برای این جایگاه شغلی تعریف شده است، همکاری با واحد منابع انسانی برای استخدام نیروی انسانی جدید در واحد فروش است. همچنین، مسئول بخش فروش با رده‌های مدیریتی دارای جایگاه سازمانی بالا در واحد فروش برای تصمیم‌گیری در رابطه با استراتژی‌ها و اهداف فروش جدید همکاری می‌کند.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر درباره آگهی هاس استخدام کارشناس فروش کلیک کنید.

وظایف دیگر مدیر فروش

کسی که فروش را مدیریت می‌کند، کارهای دیگری را که در حوزه‌های کاری مدیر ارشد فروش، رئیس واحد فروش و دیگر جایگاه‌های شغلی در بخش فروش قرار دارد، انجام می‌هد.

مدیر فروش چه آینده‌ شغلی را پیش‌رو دارد؟

گفته می‌شود که استعداد فروش ذاتی است. بعضی از افراد دارای استعدادی مادرزادی برای فروش هستند. بنابراین، ورود به مشاغل مرتبط با فروش، نیازی به مدرک تحصیلی ندارد. در صورتی که مهارت‌های کافی برای این شغل داشته باشید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های کارآموزی و کسب سابقه کار، ابتدا از مشاغلی مثل بازاریاب یا نماینده‌ی فروش مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کنید.

پس از مدتی کسب تجربه در این مشاغل، می‌توانید مسئولیت فروش در یک ناحیه را به عهده بگیرید و به کار افراد کم‌‌تجربه‌تر نظارت داشته باشید. با چند سال کسب تجربه در مشاغل مرتبط با فروش، می‌توانید به عنوان مدیر فروش، مشغول به کار شوید. با این حال، اگر می‌خواهید شانس شما برای تصاحب فرصت‌های شغلی بهتر، بیشتر باشد یا اینکه می‌خواهید مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی کنید، نیازمند تحصیلات در رشته‌هایی مثل مدیریت، بازرگانی یا کسب‌وکار هستید.

جایگاه شغلی مسئول فروش، از جایگاه‌های مدیریتی سطح پایین در واحدهای فروش سازمان‌های تجاری بزرگ محسوب می‌شود و کسی که در این جایگاه فعالیت می‌کند، جای پیشرفت بسیار خوبی دارد. یک مدیر ساده‌ی فروش با چند سال تجربه می‌تواند به عنوان مدیر ارشد فروش، مشغول به کار شود و به کار مسئولین فروش، نظارت داشته باشد. مدیر ارشد فروش نیز پس از چند سال کسب تجربه می‌تواند به عنوان رئیس بخش فروش مشغول به کار شود. البته ارتقاء به این جایگاه‌های شغلی، وابستگی زیادی به سطح تحصیلات نیز دارد.

روزانه تعداد زیادی آگهی استخدام مدیر فروش در سایت‌های استخدام منتشر می‌شود که شما می‌توانید رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی متعدد ارسال کنید.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال (اینفوگرافی)

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

1- آنالیز و تحلیل داده

پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرم‌های مختلف، به تحلیل کمپین موردنظر بپردازید. پلتفرم‌های داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی بازاریابی شما بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.