چه میزان فرصت شغلی برای فارغ‌التحصیلان مهندسی صنایع وجود دارد؟

مهندسی صنایع همانطور که از اسمش پیداست در حوزه‌‌ای به وسعت صنعت، کاربرد دارد. این رشته‌ی میان‌رشته‌ای دارای گرایش‌های متعددی است و علاوه برای صنایع، در سازمان‌های متعدد دیگری، از بانک‌ها گرفته تا فرودگاه‌ها، کاربرد دارد. با توسعه‌ی علوم و فناوری، و به تبع، پیشرفت و توسعه‌ی صنعت، نیاز به مدیریت و بهینه‌سازی پروژه‌های صنعتی، به ویژه خطوط تولید، در حال افزایش است.

امروزه سازمان‌های تولیدی، خدماتی، کارخانه‌ها و حتی نهادهای دولتی، به اهمیت شغل مهندسی صنایع پی برده‌اند و تعداد فرصت‌های شغلی برای این رشته، رو به افزایش است. در سایر کشورهای جهان هم پیش‌بینی شده تا ده سال آینده نرخ جذب مهندس صنایع بیشتر از رشته‌های مشابه باشد. برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس صنایع در سازمان‌های معتبر کلیک کنید.

در این مقاله می‌خواهیم مروری سریع داشته باشیم بر رشته‌ی پرطرفدار مهندسی صنایع و گرایش‌های آن. سپس، به موضوع بازار کار مهندسی صنایع و درآمد این مهندسان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نگاهی سریع بر مهندسی صنایع

با توجه به نقش کلیدی مهندسان صنایع در سازمان‌های تولیدی و خدماتی،بسیاری از مجموعه‌های خصوصی و دولتی اقدام به جذب این افراد کرده‌اند. مهندسی صنایع به این منظور پدید آمده است که هزینه‌ها را کاهش دهد؛ از اتلاف انرژی جلوگیری کند و راندمان را بالا ببرد.

با توجه به محدودیت منابع مادی و انرژی و بالا رفتن ارزش این منابع، توجه به بحث بهینه‌سازی فرآیندهای صنعتی می‌تواند برگ برنده‌ی یک سازمان در مقایسه با سازمان‌های بی‌توجه به این موضوع باشد. از سوی دیگر، در بازار رقابتی امروز، هر سازمانی که بتواند به هر شکلی، هزینه‌هایش را پایین بیاورد، گوی سبقت را از سایر رقبا خواهد ربود. اینجاست که اهمیت رشته‌ی مهندسی صنایع و فارغ‌التحصیلان آن، خودش را نشان می‌دهد.

حوزه‌های متنوع در مهندسی صنایع

رشته‌ی مهندسی صنایع، یک رشته‌ی میان رشته‌ای و شامل شاخه‌های متنوعی است که در زیر به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • مهندسی کیفیت: وظیفه مهندس کیفیت تهیه مدارک و دستورالعمل‌هایی است که باید در خط تولید و سایر واحدهای سازمان انجام شود. این دستورالعمل‌ها مطابق با استانداردهای روز هستند و مهندس کیفیت باید کاملا به آنها مسلط باشد. بعد از تهیه این دستورالعمل‌ها و ابلاغ آنها به واحدهای مربوطه، وظیفه مهندس کیفیت این است که انجام صحیح و دقیق آنها نظارت داشته باشد و موارد عدم انطباق را گزارش دهد و رفع کند.
  • مدیریت منابع انسانی و مالی: اگرچه رشته مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی به طور جداگانه هم وجود دارند؛ اما بسیاری از افراد شاغل در این موقعیت‌های شغلی را مهندسان صنایع تشکیل می‌دهند. چرا که در مقطع ارشد مهندسی صنایع می‌توانید این گرایش‌ها را انتخاب کنید و بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند از مهندسان صنایع برای موقعیت‌های شغلی مختلف استفاده کنند.
  • مدیریت تولید: بیشتر واحدها و سازمان‌های تولیدی، نیاز به استخدام مهندس صنایع در زیرمجموعه مدیریت تولید دارند. شما با پذیرفتن این جایگاه شغلی، موظف هستید برای تولید برنامه‌ریزی داشته باشید و بهترین سیستم را برای بهینه‌سازی خط تولید طراحی و پیاده‌سازی کنید. نظارت بر تولید و رفع اشکالات در این زمینه هم بر عهده شماست.
  • مدیریت محصول: با جذب در این گرایش مهندسی صنایع، شما مدیریت محصول را بر عهده خواهید داشت و به بیان دیگر مالک آن محصول خواهید بود. وظایف مدیر محصول عبارتند از:
    • درک نیازمندی‌های مشتری
    • مدیریت تیم توسعه محصول
    • کار با روندها و سیستم‌های چابک
    • ارزیابی محصول تولید شده
    • بهبود محصول تولید شده
    • پیاده‌سازی چرخه محصول از ایده تا اجرا
  • مدیریت عملیات: کار اصلی مدیر عملیات، هماهنگی و رفع مشکلات ببن تیم‌های مختلف سازمان است. مدیر عملیات باید گزارش‌هایی متناسب با نیازهای سازمان تهیه کرده و به واحدهای مختلف ابلاغ نماید، صورت‌های مالی و گزارشات فروش را بررسی کند و وظایف هر وحد را مشخص کرده و آنها را پیگیری کند. علاوه بر این موارد، پردازش و تجزیه تحلیل آماری داده‌های فروش و ارائه گزارش های تحلیلی، ارائه و تحلیل گزارش٬های مدیریتی و شاخص های KPI هم از جمله کارهایی است که مدیر عملیات باید انجام دهد.
  • مدیریت پروژه و برنامه ریزی: مدیریت پروژه یا کنترل پروژه را می‌توان پرتقاضاترین گروه شغلی در بین مهندسان صنایع دانست. اگرچه اکثر سازمان‌ها به دنبال جذب مهندس صنایع در این موقعیت شغلی هستند. اما برای آنکه بتوانید در این فرصت‌های شغلی پذیرفته شوید باید به استاندارد PMbok تسلط کامل داشته باشید و کار با نرم‌فزار MSP را به طور کامل بدانید.

کارهای معمول یک مهندس صنایع

درست است که وظایف مهندسین صنایع در هر شاخه‌ی مختلف با هم دیگر متفاوت می‌باشد ولی می‌توان وظایف زیر را به طور کلی برای این متخصصان، تعریف کرد:

  • گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، منابع و فرآیندها
  • بیهنه‌سازی مصرف انرژی، زمان و هزینه در سازمان
  • برطرف کردن مشکلات مشتریان
  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمانی و تولیدی
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی
  • آنالیز هزینه‌ها و صورت‌های مالی با روش‌های کنترل کیفیت و بهبود آنها
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌سنجی
  • خودکارسازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت
  • ایجاد تعادل و بهینه‌سازی زمان، هزینه، ریسک، ایمنی محیط کار و…
  • پیشرفت و توسعه‌ی سازمانی
  • یافتن ایرادات فرآیندها و رفع آنها
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید

فارغ‌التحصیلی در کدام گرایش مهندسی صنایع، فرصت‌های شغلی بیشتری پیش روی شما می‌گذارد؟

با اینکه رشته‌ی مهندسی صنایع یک رشته‌ی پرتقاضا محسوب می‌شود، ولی تمامی گرایش‌های آن چنین وضعیتی ندارند. در واقع، بازار کار بعضی از گرایش‌ها مثل مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی یا کارشناسان بهبود کیفیت، خیلی بهتر از شاخه‌های دیگر رشته‌ی صنایع است.

 برای اینکه بدانید بهترین گرایش مهندسی صنایع از نظر بازار کار کدام است؛ می‌توانید در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن گروه شغلی «مهندسی صنایع/مدیریت تولید/مدیریت پروژه/مدیریت عملیات» را انتخاب کرده و فرصت‌های شغلی منتشر شده را مشاهده نمایید.

عوامل اثرگذار روی دستمزد مهندسان صنایع کدامند؟

اولین عاملی که روی دستمزد مهندسان صنایع اثر دارد، تجربه است. علاوه بر کسب تجربه و سابقه کار، شرکت در دوره‌های آموزشی مطرح و یادگیری نرم‌افزارهای مربوط به هر گرایش، روی درآمد شما تاثیر مستقیم می‌گذارد. اگر دقیق نمی‌دانید کدام گرایش مهندسی صنایع را انتخاب کنید؛ یادگیری استاندارد PMbok و نرم‌افزار MSP می‌تواند کمک کند در شغل‌های پردرآمدتری پذیرفته شوید. به علاوه، گرایش شما نیز روی درآمدتان به عنوان یک مهندس صنایع، اثر دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس صنایع با حقوق بالا، کلیک کنید.

نگاهی به آینده‌ی بازار کار رشته‌ی صنایع

نیازی به گفتن نیست که با توجه به نیاز سازمان‌ها به کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید، روند صعودی استخدام مهندس صنایع در سال‌های آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد. گزارش‌های منتشر شده توسط دفتر آمار آمریکا هم گویای همین امر است. بر این اساس رشد این شغل تا ده سال آینده، بیشتر از ۱۰% خواهد بود که نرخی بالاتر از رشد سایر مشاغل دارد.

نتیجه‌گیری پایانی

نقش تاثیرگذار فارغ‌التحصیلان مهندسی صنایع در افزایش بهره‌وری موجب شده بسیاری از سازمان‌ها توجه بیشتری به جذب این مهندسین داشته باشند و بازار کار مهندسی صنایع دیگر محدود به سازمان‌های تولیدی نباشد. در این مقاله درباره درآمد مهندسی صنایع، بازار کار، گرایش‌های مهندسی صنایع و فرصت‌های شغلی موجود صحبت کردیم. اکنون با توجه به نکات مطرح شده، می‌توانید مسیر کاری خود را تعیین کرده و از همین امروز برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

برای آشنایی کامل با رشته‌ی مهندسی صنایع، کلیک کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.