راهنمای پیدا کردن کار در آذربایجان غربی و نگاهی کلی به وضعیت اشتغال در ارومیه

استان آذربایجان غربی با وسعت ۳۷۴۱۲ کیلومتر مربع در شمال غربی ایران قرار دارد. طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت استان آذربایجان غربی با مرکزیت ارومیه حدود ۳۲۶۵۲۱۹ نفر بوده است. برخلاف سایر استان‌ها، بخش زیادی از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. به همین دلیل تعداد آگهی‌های استخدام آذربایجان غربی در بخش خدمات و صنعت و معدن کم هستند.

اقتصاد استان آذربایجان غربی وابستگی شدیدی به کشاورزی، بازرگانی و توریسم دارد. همسایگی این استان با کشورهای کردستان عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، شهر ارومیه را به یک شهر ترانزیتی و گمرکی بسیار مهم تبدیل کرده است.

در حال حاضر، فرصت‌های استخدام ارومیه در بخش صنعت و معدن، ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. با وجود تمامی محدودیت‌ها و مشکلاتی که صنعت آذربایجان غربی با آن‌ها مواجه است، تعدادی کارخانه‌ی مهم در اطراف شهر ارومیه قرار دارند. شهرک صنعتی ارومیه سه فاز دارد که فازهای یک و دو آن، از وضعیت خوبی برخوردارند ولی فاز ۳ مشکلات متعددی دارد.

این استان با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه، رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌های آب گرم متعدد، سالانه، تعداد زیادی گردشگر را به خودش جذب می‌کند. به علاوه، این استان مکان‌های آثار تاریخی و فرهنگی متعددی است. بخش زیادی از کسب‌وکارهای خدماتی ارومیه در حوزه‌ی توریسم و گردشگری فعالیت دارند.

مهم‌ترین کارخانه‌های ارومیه در زمینه‌ی تولید قطعات خودرو و ماشین‌آلات مورد استفاده در کشاورزی فعالیت دارند. تولید فولاد و محصولات فولادی نیز فرصت‌های خوبی را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی مواد و متالوژی فرآهم آورده است. البته نباید کارخانه‌های مهم صنایع غذایی و صنایع شیمیایی فاز یک شهرک صنعتی ارومیه را فراموش کنیم.

نگاهی به وضعیت بیکاری و اشتغال در استان آذربایجان غربی

طبق آخرین آماری که در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است، حدود ۱۰۶۵۵۱۵ نفر جزء جمعیت فعال استان شناخته می‌شوند. از این تعداد ۹۴۷۹۹۸ نفر شاغل و ۱۱۷۵۱۷ نفر بیکار هستند که باعث شده تا نرخ مشارکت اقتصادی استان حدود ۴۰.۵ شود. متاسفانه نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۵ برابر بیشتر از خانم‌‌ها است و بیشتر نیروی کار را مردان تشکیل می‌دهد و همین عامل باعث شده تا درصد زیادی از خانم‌های آذربایجان غربی بیکار باشند.

نرخ مشارکت اقتصادی در استان آذربایجان غربی، برابر با ۴۰/۵ درصد و اندکی بیشتر از میانگین کشوری است. نرخ مشارکت در مناطق روستایی حدود ۱۰ درصد بیش از نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق شهری است. این آمار، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بخش کشاورزی در بالا رفتن مشارکت اقتصادی استان می‌باشد. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی مردان، ۵ برابر نرخ مشارکت اقتصادی بانوان می‌باشد.

بر اساس آمار خبرگزاری تسنیم در سال ۱۳۹۹، نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی حدود ۱۴.۷ درصد بوده است که بیشترین نرخ بیکاری در کل کشور را به خود اختصاص داده است. برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به آمار نرخ بیکاری و اشتغال در استان پیدا کنید در ادامه به بررسی آمار با جزئیات دقیق‌تر می‌پردازیم.

بخش‌های مختلف اقتصادی چه اهمیتی در اشتغال نیروی انسانی در ارومیه و آذربایجان غربی دارند؟

اساس اقتصاد آذربایجان غربی، کشاورزی است. این استان یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات زراعی و باغی در کشور می‌باشد. البته امکان پرورش دام و طیور، زنبور عسل و شیلات نیز در این استان شمال غربی ایران وجود دارد. آذربایجان غربی، چهارمین استان کشور از نظر تولید محصولات زراعی است. این استان از نظر تولید محصولات باغی نیز در رتبه‌ی ۴ کشور قرار دارد. آذربایجان غربی، اولین تولیدکننده‌ی عسل و از مهم‌ترین تولیدکنندگان ماهیان سردآبی و محصولات پروتئینی در ایران می‌باشد.

 استان آذربایجان غربی به‌عنوان قطب مهم شیلاتی و تولید عسل هم شناخته می‌شود، از نظر تولید محصولات زراعی و باغی توانسته جایگاه خوبی را در کشورمان به دست آورد. اصلی‌ترین محصولات زراعی این استان شامل غلات، حبوبات، نباتان علوفه‌ای و ذرت و از مهم‌ترین محصولات دیگر می‌توان به سیب درختی، آلو، شلیل، هلو و انگور اشاره کرد.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌ی مهندسی کشاورزی باشید، شانس شما برای پیدا کردن یک شغل خوب در شهر ارومیه بسیار بالا است. بخشی از فرصت‌های استخدام ارومیه نیز مربوط به کسب‌وکارهای وابسته به کشاورزی مثل فروش کود و سم یا ماشین‌آلات کشاورزی است.

موقعیت جغرافیایی خاص و دور بودن از پایتخت و خسارات سال‌های جنگ ۸ ساله با عراق، موانع بزرگی برای رشد صنعتی استان آذربایجان غربی بوده‌اند. رونق کشاورزی در استان، صنایع مرتبط با کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی را به صنایع اصلی آذربایجان غربی تبدیل کرده‌اند. این استان در حوزه‌ی معدن نیز عملکرد بسیار ضعیفی دارد و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن نمی‌توانند به راحتی در آذربایجان غربی، کار پیدا کنند. تعداد فرصت‌های استخدام ارومیه و دیگر شهرستان‌های آذربایجان غربی در بخش صنعت و معدن، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

طبق نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۵ تنها حدود ۲.۲ درصد از کل نیروی کار در این بخش مشغول به کار بودند. متاسفانه عدم سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی و دوری از پایتخت از عمده‌ترین دلایلی هستند که باعث شدند تا این استان فرصت‌های مناسب برای راه‌اندازی صنایع و شرکت‌های صنعتی را از دست دهد و تعداد کمی از واحدهای صنعتی به دنبال جذب نیرو باشند.

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات، بیشترین نیروی انسانی استان آذربایجان غربی را به خودش اختصاص داده است. یکی از بزرگ‌ترین صنایع خدماتی در دنیا، گردشگری و توریسم است. این استان شمال غربی ایران، با طبیعت بکر و دست نخورده، جاذبه‌های طبیعی متعدد مثل دریاچه‌ی ارومیه و چشمه‌های آب گرم فراوان، رودخانه‌ها و آبشارها و صد البته، آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگر و توریست دارد و بخش زیادی از آگهی‌های استخدام ارومیه در بخش خدمات، مربوط به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی گردشگری است.

 اگر فارغ‌التحصیل رشته‌های مدیریت گردشگری، هتلداری و کلیه رشته‌های مرتبط با این رشته‌ها هستید، می‌توانید فعالیت خود را در این موقعیت‌های شغلی آغاز کنید.

چطور فرصت‌های شغلی ار دبیل و آذربایجان غربی ر ا پیدا کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن، جدیدترین آگهی‌های استخدام کارخانجات ارومیه را ببینید و برای آن‌ها رزومه بفرستید. در صفحه اصلی جاب ویژن می‌توانید فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «ارومیه-آذربایجان غربی» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های استخدام ارومیه جستجو کنید. همچنین، می‌توانید با استفاده از رزومه ساز رایگان جاب ویژن، یک رزومه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید و برای این آگهی‌های شغلی، ارسال کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.