چطور به عنوان مدیر فروشگاه زنجیره‌ ای استخدام شویم؟

بیشتر مردم برای تامین مایحتاج خود نیاز به خرید مواد غذایی یا لباس ضروری دارند؛ همین عامل باعث شده تا در فروشگاه‌ها هم استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای با حساسیت بسیار بالایی انجام شود. هرچه‌قدر یک فروشگاه بزرگ‌تر و مشهورتر باشد یعنی حقوق و درآمد مدیر فروشگاه بیشتر است. تمام فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف هرازگاهی به استخدام مدیر فروشگاه نیاز دارند و یکی از پر درآمدترین مشاغل در سطح جهان، صنایع خرده‌فروشی و فروشگاه‌ها هستند.

در این مطلب قصد داریم در خصوص وظایف و مسئولیت ها، ساعت کاری، میانگین حقوق و درآمد مدیر فروشگاه صحبت کنیم. سپس بازار کار این موقعیت شغلی در شهرهای مختلف ایران مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

مدیر فروشگاه زنجیره‌‌‌‌ای کیست؟

مدیر فروشگاه زنجیره‌ای به کسی گفته می شود که فعالیت‌های روزانه فروشگاه و سرویس‌دهی به مشتریان را مدیریت می‌کند و براساس دستورالعمل‌های داده شده، فروشگاه را اداره می‌کند. چنین فردی لازم است توانایی مدیریت و تجربه اداره کردن فروشگاه‌های بزرگ یا پرسنل و مشتریان زیاد را داشته باشد. هرچه شرکت مادر، بزرگ و موفق باشد و هرچه تعداد شعبات فروشگاه بیشتر باشد باز هم این مدیر فروشگاه زنجیره‌ای است که عملکرد موفق هر شعبه را تضمین می‌کند.

مدیریت فروشگاه وابستگی چندانی به مدرک تحصیلی ندارد و تجربه و توانایی مدیریت اولویت بیشتری دارند. با این حال، بسیاری از کارفرماها داشتن حداقل مدرک لیسانس را شرط لازم برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای مورد نظر قرار می‌دهند. در چنین شرایطی، مدرک دانشگاهی مدیریت یا رشته‌های مرتبط می‌تواند به عنوان امتیاز مثبت در نظر گرفته شود. با این حال، مدیریت فروشگاه زنجیره‌ای به سال‌ها تجربه مدیریت خرده فروشی و فروشگاهی، توانایی بالا در رهبری و مدیریت و توجه و دقت بالا به جزئیات نیاز دارد.

چه مهارت‌هایی برای مدیریت فروشگاه زنجیره‌ای لازم است؟

مدیریت یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مثل شهروند یا رفاه که روزانه هزاران نفر مشتری و میلیون‌ها قلم کالا و محصول دارد کار آسانی نیست. کوچک‌ترین اشتباه و قصور در مدیریت و سرپرستی این فروشگاه می‌تواند منجر به از دست رفتن مشتریان و خدشه دار شدن اعتبار و برند فروشگاه زنجیره‌ای شود. به همین خاطر فردی که چنین مسئولیت مهمی را بر عهده می‌گیرد می‌بایست واجد برخی ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های مورد نیاز باشد تا بتواند به خوبی از پس وظایف شغلی‌اش برآید.

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای مدیریت فروشگاه عبارتند از:

مهارت‌های ارتباطی قوی

بخش عمده مسئولیت های مدیر فروشگاه زنجیره‌ای مستلزم ارتباط موثر و سازنده با دیگران است. مدیر فروشگاه برای پاسخ‌دهی و راهنمایی مشتریان، حل اختلافات و نارضایتی‌ها، آموزش و مدیریت پرسنل و … به مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز دارد و با تنظیم سبک ارتباطی خود با توجه به شرایط و استفاده از تکنیک‌های مناسب کلامی و نوشتاری، ارتباطی سازنده و موثر ایجاد کند.

توانایی سازماندهی

هدف از استخدام مدیر فروشگاه زنجیره‌ ای اطمینان پیدا کردن از عملکرد صحیح و موفق فروشگاه بدون توجه به شرایط و مشکلات است. مدیریت بخش‌های مختلف فروشگاه، تنظیم برنامه کاری و وظایف شغلی هر یک از پرسنل، رسیدگی به ارتباطات با مشتریان، به روزرسانی موجودی و سفارش کالای جدید به صورت همزمان نیازمند آن است که فرد توانایی سازماندهی بالایی داشته باشد و بتواند به نحو احسن از زمان استفاده کند.

مهارت مدیریت و رهبری

اگرچه هر شعبه فروشگاه زنجیره‌ای براساس قوانین و مقررات تعیین شده از سوی مدیریت کل فروشگاه‌ها اداره می‌شود؛ اما مدیران هر یک از شعب فروشگاه موظفند بخش مربوط به خود را به درستی مدیریت کنند و از عملکرد صحیح پرسنل و کارکنان اطمینان پیدا کنند. نظارت بر عملکرد پرسنل، اطمینان از تعهد کاری و انجام صحیح وظایف پرسنل و مدیریت بحران و چالش‌‌های روزانه در محیط فروشگاه به توانایی مدیریت و رهبری بالایی نیاز خواهد داشت.

توانایی حل مسئله

در یک فروشگاه زنجیره‌ای هر روز ممکن است یک چالش و مشکل جدید پیش بیاید و وظیفه مدیر فروشگاه یافتن بهترین راه حل در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. داشتن تفکر انتقادی، قدرت تجزیه و تحلیل و مهارت حل مسئله به مدیر فروشگاه زنجیره‌ای کمک می‌کند در مواجهه با مشکلات، موثرترین راه حل‌ها را به کار بگیرد. همچنین هر روز ممکن است شکایات و نارضایتی‌هایی از سوی مشتریان مطرح شود و طبق جمله معروف «همیشه حق با مشتری است!» وظیفه مدیریت راضی کردن مشتریان و برطرف کردن نگرانی و نارضایتی آن‌ها به شیوه‌‌های مختلف است.

دانش کامپیوتری بالا

امروزه مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای بدون استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مختلف امکان پذیر نیست. مدیریت خرده فروشی، پردازش سفارشات و صدور فاکتور، مدیریت امور مالی و حسابداری، تنظیم قیمت‌های موجودی، پیگیری موجودی انبار و فروشگاه و مدیریت برنامه کاری کارکنان همگی توسط نرم افزارهای متعدد انجام می‌شوند. از همین رو، داشتن سواد رایانه‌ای و تسلط بر نرم افزارهای فروشگاهی از جمله شرایط لازم برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای محسوب می شوند.

فروشگاه زنجیره‌ای چه تفاوتی با سایر فروشگاه‌ها دارد؟

فروشگاه‌ زنجیره‌ای به مجموعه فروشگاه‌هایی گفته می‌شود که تحت مدیریت یکسان و واحدی اداره می‌شوند و معمولا در سطح یک شهر، کشور یا حتی به صورت بین‌المللی گسترده هستند. این فروشگاه‌ها تحت یک نام تجاری یکسان فعال هستند و معمولا محصولات مشابه‌ای ارائه می‌کنند. معمولا دستورالعمل‌ها و سیاست‌های کلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط مدیریت کل تعیین و به هر شعبه ابلاغ می گردد. جالب است بدانید فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت آمریکا در سال 2004 به عنوان بزرگ‌ترین و پردرآمدترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا شناخته شده اند.

در حال حاضر، در کشور ما نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی وجود دارند و روز به روز بر تعداد آن‌‍‌ها افزوده می‌شود. فروشگاه‌های رفاه، شهروند، هایپراستار، هایپرمی، سپه و اتکا از جمله فروشگاه‌های ایرانی هستند که شعبات مختلف آن‌ها به استخدام فروشگاه زنجیره‌ ای حتما نیاز پیدا خواهد کرد.

حرف آخر

بسیاری از فروشگاه‌ها در سطح‌ شهرهای بزرگ و کوچک برای مدیریت، سرپرستی کارکنان، فروش بیشتر، رسیدگی به خدمات مشتریان و استخدام نیروی کار به دنبال استخدام مدیر فروشگاه هستند. البته مسئولیت های شغلی تمام مدیران فروشگاهی یکسان نیست اما برخی اوقات دیده می‌شود که خیلی از فروشگاه‌ها به دلیل ترس، آمار و داده‌های خود را در اختیار مدیر فروشگاه قرار نمی‌دهند. این عامل به تنهایی می‌تواند تاثیر منفی در فروش و جذب مشتریان داشته باشد.

هم‌چنین فردی که رزومه خود را برای این فرصت شغلی ارسال می‌کند باید واجد برخی شرایط و مهارت های فردی و مدیریتی و اصول فروش باشد. او باید بتواند عملکرد و بازده کارکنان را ارزیابی کند و بهترین شرایط را برای فروشگاه به وجود آورد. اگرچه مدیر فروشگاه درآمد نسبتا خوبی دارد اما کار و مسئولیت زیادی هم بر دوش او قرار دارد و شاید حتی نیاز باشد در هر ساعتی از روز یا حتی روزهای تعطیل هم کار کند.

برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مدیر فروشگاه می‌توانید به سایت استخدامی جاب ویژن مراجعه کنید. یا می‌توانید از کانال و ربات تلگرامی جاب ویژن، موقعیت‌های شغلی جدید مدیر فروشگاه را مشاهده کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.