بررسی میانگین حقوق رشته گرافیک و هنر در سال 1400

از سال‌ها پیش، شورای عالی و وزارت کار تمام تلاش خود را کرده تا با وضع قوانین، از تضییع حقوق کارگران و کارمندان جلوگیری کرده و حداقلی برای حقوق دریافتی تعیین کند. اما مسلما تفاوت شایانی بین افراد تازه‌کار و افراد باسابقه و یا مدیران و کارمندان وجود دارد. بنابراین مبالغی که در قراردادها درج می‌شود؛ بیشتر از هر چیز به عرف بازار برای آن موقعیت شغلی و سمت بستگی دارد.

بدون شک دریافت حقوق و دستمزد یکی از اصلی‌ترین دلایل هر کس برای کار کردن است. بدون حقوق کافی و مناسب، کمتر کسی حاضر است در شرکت و برای فرد دیگری کار کند. اما سوال اصلی این است که حقوق و دستمزد کافی چقدر است و چگونه تعیین می‌شود؟ آیا منبعی جامع مانند گزارش حقوق و دستمزد کارکنان در حوزه های مختلف و در سال‌های مختلف وجود دارد؟

از آنجایی که دسترسی به اطلاعات تعداد کثیری از افراد شاغل برای شما امکان پذیر نیست؛ تیم جاب ویژن با برگزاری نظرسنجی سراسری و ارائه گزارشی دقیق، علاوه بر ایجاد شفافیت و آگاهی درباره حقوق دریافتی کارکنان، این امکان دسترسی به اطلاعات کافی درباره تفاوت سطوح درآمدی مشاغل مختلف و سایر عوامل موثر بر حقوق را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه این مقاله سایت استخدام جاب ویژن درباره نحوه تهیه گزارش، توضیحات ارائه شده در آن و میزان افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۰ توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

نظرسنجی حقوق و دستمزد جاب ویژن چطور انجام شد؟

با همین رویکرد؛ در آخرین روزهای سال ۹۹، نظرسنجی «میزان افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۴۰۰» روی سایت جاب ویژن قرار گرفت. در این نظرسنجی شرکت‌کنندگان به سوالاتی درباره حقوق دریافتی سال ۹۹ و توقعشان برای افزایش آن در سال جدید، پاسخ می‌دادند. جاب ویژن تمامی اطلاعات را به صورت محرمانه ذخیره و آنها را برای مرحله بعد و استفاده در گزارش، صحت‌سنجی نمود.

 با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده این نظرسنجی، بیش از ۱۰۰ هزار نفر وارد لندینگ این نظرسنجی شدند که پس از پالایش دقیق اطلاعات کسب شده و اطمینان از دقت آنها، از اطلاعات بیش از ۴۰۰۰۰ نفر برای تهیه گزارش استفاده شد. این افراد از گروه‌های شغلی مختلف، با سوابق کاری و تحصیلی بسیار گسترده و از سطوح ارشدیت مختلف بودند. در نتیجه آمارها و گزارش به دست آمده؛ بخش کثیری از مخاطبان را در بر میگیرد.

این گزارش چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

می‌توان گفت در این گزارش با دو رویکرد کلی مواجه خواهید شد:

  • بررسی عوامل موثر بر افزایش حقوق
  • مقایسه و بررسی میزان افزایش درآمد در بین گروه‌های شغلی متفاوت

در بخش اول، عواملی مانند جنسیت، شهر، دانشگاه محل تحصیل، سطح ارشدیت، شهر محل اشتغال و سابقه کاری بررسی شدند و تاثیر این فاکتورها بر درآمد اشخاص در سال ۹۹ و انتظار آنها برای افزایش حقوق را می توانید مشاهده کنید. در ادامه هر کدام از این موارد جداگانه بررسی خواهند شد. در بخش دوم نیز، سطح درآمد هر یک از گروه‌های شغلی به تفکیک سطح ارشدیت و جغرافیا، مورد بررسی قرار گرفتند.

میانگین حقوق و درآمد رشته گرافیک و هنر

دیجیتالی شدن کسب و کارها باعث رونق بیش از پیش بازار کار طراحان گرافیک هم شده و امروزه اکثر شرکتها و سازمان‌ها برای امور مختلف مثل تبلیغات، ارائه محصول جدید و بازاریابی و فروش به تخصص و هنر طراحان نیاز دارند.

در گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن، مشاغل گرافیست، مدیر هنری، تصویرساز، انیماتور و موشن گرافیست در یک دسته‌بندی کلی و تحت عنوان طراحی و گرافیک و هنر در نظر گرفته شدند.

براساس نظرسنجی که از افراد شاغل در این حوزه انجام شده نتایج زیر به دست آمد:

میانگین حقوق گرافیست در تهران چقدر است؟

سطح کارشناس: میانگین درآمد رشته گرافیک در سطح کارشناس در تهران برابر با ۳٫۵ میلیون تومان در سال ۹۹ بوده است. کارشناسان گرافیک انتظار داشتند در سال ۱۴۰۰ مبلغ دستمزد و حقوقشان ۲۹% افزایش پیدا کند و به ۴٫۵ میلیون تومان در ماه برسد.

سطح کارشناس ارشد: طراحانی که چندین سال تجربه و سابقه کاری دارند و در سطح کارشناس ارشد مشغول به کارند در سال ۹۹ به طور میانگین ۵ میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این افراد برای سال ۱۴۰۰ درخواست ۳۵% افزایش حقوق را دارند تا به این ترتیب مبلغ دریافتی‌ به میانگین ۶٫۸ میلیون تومان در ماه برسد.

سطح مدیر: طراحان و گرافیستهایی که به مشاغل مدیریتی و سرپرستی مثل مدیرهنری، مدیر خلاقیت و سرپرست تیم گرافیک رسیده‌‌‌اند در سال ۹۹ به طور متوسط ۶ میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این مدیران با درخواست ۳۳% افزایش حقوق، انتظار دریافت میانگین ۸ میلیون تومان در ماه را دارند.

میانگین مبلغ درآمد رشته گرافیک در شهرهای بزرگ

سطح کارشناس: گرافیست‌‌ها و طراحانی که در شهرهای بزرگ در سطح کارشناس مشغول به کار هستند در سال ۹۹ به طور متوسط ۳٫۵ میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته‌‌اند. میزان افزایش حقوق درخواستی این افراد برای سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۱% بود تا به ۴٫۶ میلیون تومان افزایش پیدا کند.
نکته قابل توجه این است که براساس نتایج این گزارش، میانگین درآمد رشته گرافیک در تهران با میانگین درآمد در شهرهای بزرگ یکسان است و از این نظر، تفاوت محسوسی وجود ندارد.

کارشناس ارشد و مدیر: حقوق طراح گرافیک در سطح کارشناس ارشد و مدیر در شهرهای بزرگ به طور میانگین ۴ میلیون تومان بوده و برای سال ۱۴۰۰ تقاضای ۵۰% افزایش حقوق و افزایش درآمدشان به ۶ میلیون تومان را داشته‌اند. (با توجه به تعداد کم داده‌ها، دو سطح کارشناس ارشد و مدیر با همدیگر ادغام شدند)

درآمد رشته گرافیک و هنر در شهرهای کوچک چقدر است؟

با توجه به کافی نبودن داده‌ها در سطوح ارشدیت مختلف، داده‌های مربوط به شهرهای کوچک به صورت تجمیعی و در قالب یک نمودار ارائه می شود.
براساس این نتایج، طراحان گرافیک و هنر در شهرهای کوچک به طور میانگین ۲٫۴ میلیون تومان درآمد داشته‌‌اند که با توقع افزایش ۳۳% برای سال ۱۴۰۰ توقع دارند میانگین درآمدشان به ۳٫۲ میلیون تومان در ماه افزایش پیدا کند.

حرف آخر

ابتدای سال و هنگام امضای قراردادهای جدید، شاهد ناراحتی و عدم اعتماد کارفرما و کارمندان نسبت به یکدیگر هستیم. عدم شفافیت و شایعات مربوط به رقم‌های دریافتی در سازمان‌های بزرگ هم باعث افزایش این مشکلات می شوند. هدف نهایی سایت کاریابی جاب ویژن از انتشار این گزارش، کاهش کشمکش‌های بین کارفرما و کارکنان در ابتدای سال جدید و تبدیل  این گزارش به مرجعی برای تعیین حقوق و دستمزد عادلانه بوده است.

مطلب مرتبط: نگاهی جامع بر بازار کار ایران

این گزارش، با همراهی جمع کثیری از شما عزیزان تهیه و منتشر شد و امیدواریم این روند در سال‌های آتی هم ادامه داشته و شاهد فضای کاری شفاف و منصفانه درباره حقوق و دستمزد باشیم.

موشن گرافیک موجب جذب مخاطبان می شود

مطالعات نشان داده است که انتخاب نهایی بیش از 92 درصد خریداران، از ویدیوهای آنلاین تاثیر می پذیرند. بنابراین باید از گزینه هایی استفاده کنید که بلافاصله توجه مخاطبان را به خود جلب کند. علاوه بر این ویدیوهای موشن گرافیک برای ارسال در شبکه های اجتماعی بسیار مناسب هستند و در اکثر ویدیوهای تبلیغاتی تلوزیون دیده می شوند.

کسب و کارهای مختلف می توانند از طریق ویدیوهای موشن گرافیک، برندها و محصولات خود را به جهانیان معرفی کنند و تصویر مثبتی از خود در ذهن مخاطب ایجاد کنند. اما اکثر شرکت ها هنوز به اهمیت این موضوع پی نبرده اند و در این امر کوتاهی می کنند. به یاد داشته باشید که مخاطبان و خریداران شما می توانند تفاوت میان ویدیوهای پیش پا افتاده و حرفه ای را متوجه شوند. بنابراین باید برای ساخت بهترین ویدیوها، تلاش کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.