استخدام اردبیل در بخش دولتی و خصوصی؛ بررسی جامع فرصت‌های شغلی

بخش مهمی از درآمد استان اردبیل از بخش‌های کشاورزی و صنایع مرتبط با آن تامین می‌شود. علت آن هم این است که استان اردبیل شرایط آب و هوایی خوبی داشته و پتانسیل بسیار بالایی در تمامی حوزه‌های بخش اقتصادی کشاورزی دارد. با اینحال کارخانجات تولیدی و واحدهای صنعتی در استان اردبیل چندان پیشرفتی نداشته‌اند و فقط در حاشیه‌ی شهر اردبیل چند کارخانه مهم وجود دارند. کارخانه‌های مواد غذایی، پارچه‌بافی و صنایع تولید چوب و ام دی اف از جمله مهم‌ترین صنایع این استان هستند. همچنین صنایع پتروشیمی و فولادسازی هم نقش مهمی را در ایجاد فرصت‌های شغلی اردبیل بازی می‌کنند.

استان اردبیل آب و هوای بسیار خوبی داشته و طبیعت زیبای آن هم زبانزد است. خوشبختانه زندگی در این استان چندان گران نیست؛ با اینحال رفت و آمد از شهرهای دیگر به آن خیلی آسان نیست و علاوه بر این، شهرهای این استان خیلی توسعه‌یافته نیستند. به علاوه، زندگی کردن در اردبیل برای کسانی که به زبان ترکی آشنایی نداشته باشند، کمی سخت است.

شرایط اشتغال و بیکاری در اردبیل

استان اردبیل در بخش شمال غربی ایران واقع شده است. آب و هوای مطلوب و خاک حاصل‌خیز این استان باعث شده ۳۴ درصد از افراد شاغل این استان، در بخش‌های کشاورزی مشغول به کار باشند. البته به این معنا نیست که سایر بخش ها وضعیت خوبی ندارند، بلکه بخش خدمات و صنعت استان اردبیل هم جز فرصت‌های استخدام این استان به شمار می‌آیند.

طبق آخرین آمار، شاخص نرخ بیکاری استان اردبیل از میانگین نرخ بیکاری کل کشور، حدود ۲ درصد کمتر است. این درصد پایین نشان‌دهنده این واقعیت است که خوشبختانه وضعیت اشتغال و استخدام اردبیل شرایط خوبی دارد. همین عامل باعث شده تا شرایط کار در اردبیل به نسبت سایر استان‌ها بهتر بوده و تعداد زیادی آگهی استخدامی اردبیل منتشر شود.

وضعیت استخدام بخش‌های مختلف اقتصادی در اردبیل

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در بررسی بازار کار و استخدام اردبیل، شاخص نرخ مشارکت اقتصادی است. این شاخص در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشور (۵ درصد بالاتر) است.

در شهرهای دیگر کشور، به خصوص شهرهایی که جمعیت بالاتری دارند، بیش از نیمی از آمار اشتغال و استخدام نیروی کار در بخش‌های خدماتی است. اما در استان اردبیل، این آمار کمی متفاوت است. به طوری که سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار استان اردبیل، تنها حدود ۴۰ درصد است و سایر افراد در بخش‌های کشاورزی (۳۴ درصد) و صنعت (۲۶ درصد) مشغول به کار هستند.

استخدام اردبیل در موقعیت‌های شغلی خدماتی

هانطور که گفتیم حدود ۴۰ درصد از اشتغال استان اردبیل در بخش خدماتی انجام می‌شود. از میان مشاغل خدماتی مهم در استان اردبیل می‌توان به مشاغل حوزه گردشگری اشاره کرد که آمار قابل ملاحظه‌ای از فرصت‌های استخدام اردبیل را به خودش اختصاص می‌دهد.

علت رونق مشاغل گردشگری در این استان، وجود جاذبه‌های تاریخی مختلفی مثل شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه‌ی اولتان پارس آباد و سایر آثار گردشگری و تاریخی است که هر سال، باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این منطقه می‌شوند. همچنین، از جاذبه‌های طبیعی زیبای اردبیل هم نباید چشمپوشی کرد. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌توان به قله‌ی سبلان و چشمه‌های آب گرم سرعین اشاره کرد.

به همین دلیل آژانس‌های گردشگری و هتل‌های متعددی در اردبیل فعالیت می‌کنند که فرصت‌های شغلی زیادی را برای کارجویان اردبیلی فارغ‌التحصیل از رشته‌های حوزه توریسم فراهم می‌کنند.

استخدام بخش صنعت اردبیل

استخدام اردبیل در بخش صنعت حدود ۲۶ درصد از آمار اشتغال اردبیل را تشکیل داده است که نسبت به میانگین کشوری اشتغال در بخش صنعت، عدد پایینی است. به خودش اختصاص داده است که این عدد از میانگین کشوری اشتغال صنعتی پایین‌تر است. با توجه به آمر اشتغال گفته شده، می‌توان گفت اردبیل جزء استان‌های صنعتی ایران به حساب نمی‌آید.

با اینحال در سال‌های اخیر صنعت نساجی این استان مورد توجه سرمایه‌گذاران متعددی قرار گرفته است. به طوری که در سال ۹۶، این صنعت سهم بالایی از آمار اشتغال و فرصت‌های استخدام اردبیل را به خود اختصاص داده بود.

با این حال، بیشترین آمار اشتغال‌زایی در بخش صنعت، مربوط به صنایع تولید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تولید فلزات اساسی و تولید چوب و مصنوعات چوبی است.

استخدام اردبیل در بخش دولتی چگونه انجام می‌شود؟

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند در بخش دولتی بازار کار اردبیل کار کنند. اگر شما هم به دنبال مشاغل دولتی هستید،، در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری آگهی‌های استخدامی اردبیل را بررسی کنیم و شرایط شرکت در آزمون‌های استخدامی سازمان‌ها را برایتان شرح دهیم.

مهم‌ترین سازمان‌های دولتی اردبیل که مورد توجه کارجوهای این استان قرار می‌گیرند، سازمان تامین اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی انتظامی و پتروشیمی اردبیل است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آزمون استخدامی تامین اجتماعی اردبیل

بسیاری از افراد علاقه‌مند به کار در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مانند تامین اجتماعی هستند. اگر شما هم تصمیم به کار در سازمان تامین اجتماعی گرفته‌اید، باید در آزمون استخدامی این سازمان شرکت کنید. اخبار مربوط به این آزمون‌ها، رشته‌های شغلی مورد نیاز و جدیدترین آگهی‌ های استخدام تامین اجتماعی اردبیل در سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

آزمون استخدامی سازمان میراث فرهنگی اردبیل

همانطور که قبلاً هم گفتیم، وجود آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی گردشگری در اردبیل باعث شده که میراث فرهنگی اردبیل اهمیت زیادی را در جذب گردشگر و درآمدزایی این استان از بخش خدماتی داشته باشد. سازمان میراث فرهنگی اردبیل هم یکی دیگر از سازمان‌های دولتی است که اقدام به جذب نیرو می‌کند. استخدام میراث فرهنگی هم از طریق آزمون استخدامی انجام می‌شود که شما می‌توانید برای به دست آوردن اطلاعات کافی در رابطه با این سازمان به سایت سنجش مراجعه کنید.

شرایط استخدام دولتی اردبیل در ناجا

در صورتی که سنتان حداقل ۱۸ سال است و علاقه‌مند هستید در ناجای اردبیل استخدام شوید، دو راه دارید؛ هم می‌توانید به صورت حضوری و با در دست داشتن مدارک خود به ناجای اردبیل به آدرس اردبیل، شهرک سبلان، فاز یک، خیابان خیرین مدرسه‌ساز، سازمان بنیاد تعاون ناجا، طبقه سه رفته و درخواست خود را ثبت کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمون استخدام نیروی انتظامی اردبیل به سایت پلیس بروید.

شرایط استخدام اردبیل در بخش پتروشیمی

آخرین سازمان دولتی که قصد داریم شرایط استخدام آن را بررسی کنیم پتروشیمی اردبیل است. این سازمان با هدف تامین نیاز بخش فعال کشاورزی استان به اوره و آمونیاک تاسیس شده است. این مجتمع پتروشیمی در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی اردبیل به سمت خلخال قرار دارد و ظرفیت ایجاد بیش از سه هزار شغل را برای کارجوها در اختیار دارد. افرادی که در رشته‌های مرتبط با پتروشیمی مثل مکانیک، شیمی، مهندسی مواد، صنایع، HSE و ... تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به سایت‌های استخدامی مراجعه کرده و برای فرصت‌های استخدام پتروشیمی اردبیل، رزومه بفرستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.