بررسی بازار کار و میانگین درآمد برنامه نویس فریلنسر

با همگانی شدن دسترسی به اینترنت، دورکاری و مشاغل آنلاین رواج زیادی پیدا کرده اند. بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، توفیقی اجباری بود که باعث شد تا خیلی از سازمان‌ها با مزایای دورکاری آشنا شوند. علاوه بر دورکارهایی که در استخدام سازمان‌های مختلف هستند، گروه دیگری از اینترنت برای انجام کارهایشان در منزل استفاده می‌کنند؛ فریلنسر ها.

یکی از مشاغل هیجان انگیز و جذاب که به صورت فریلنسر هم طرفداران زیادی دارد برنامه‌نویسی است. در واقع، بازار کار این رشته به قدری خوب است که کارفرمایان باید در جستجوی برنامه‌نویسان باشند.

مطلب مرتبط: چطور میتوان فریلنسر شد؟

این نوع فعالیت به ویژه برای افرادی مثل دانشجویان که امکان کار تمام‌وقت ندارند یا برای کسانی که به دنبال شغل دوم می‌گردند، بسیار مناسب است. فریلنسرها می‌توانند هر میزان که می‌خواهند، کار کنند و هر زمان که وقت کافی برای کار نداشته باشند، سفارشی تحویل نگیرند. کسانی که در شهرهای کوچک و با فرصت‌های شغلی کم زندگی می‌کنند، می‌توانند تنها به لطف اینترنت، درآمدهای بسیار خوبی با این روش کسب کنند.

در این مطلب از سری مقالات سایت استخدام جاب ویژن در مورد فریلنسینگ برنامه نویسی و مزایا و معایب کار به صورت فریلنسری صحبت میکنیم.

فریلنسر کیست و چه فرقی با کارمند تمام وقت دارد؟

مشاغل فریلنس به مشاغلی گفته می‌شود که در آن‌ها، فرد بدون وابستگی به یک سازمان خاص یا کار کردن برای یک شخص دیگر، از مهارت‌های خود برای خدمات‌دهی به مشتریان مختلف استفاده می‌‌‌کند. در واقع، عنصر کلیدی در این نوع شغل، خود اشتغالی و آزادکاری است. تقریبا تمامی مشاغل فریلنسینگ، به اینترنت وابسته هستند و نیازی به ارتباط حضوری با مشتری یا حضور در محل کار مشخصی ندارند. بنابراین، می‌توان عناصر کلیدی دیگر در این نوع مشاغل را اینترنت و دورکاری دانست. تمامی این مشاغل به صورت پروژه‌ای هستند و هیچ وقت پرداخت براساس ساعات کاری انجام نمی‌شود. فردی که از این راه درآمد دارد، به ازای هر پروژه‌ دستمزدی که حاصل توافق دوطرفه با کارفرما است را دریافت میکند.

به این ترتیب، می‌توان مشاغل فریلنس را نوعی خوداشتغالی فردی، پروژه‌ای و اینترنتی در نظر گرفت که شخص به صورت دورکاری و برای کارفرماهای مختلف انجام می‌دهد. اما چرا به این نوع شغل، freelancing  میگویند؟

موقعیت شغلی برنامه نویس فریلنسر و پروژه ای

یکی از مشاغلی که به عنوان فریلنسینگ هم طرفداران زیادی دارد شغل برنامه نویسی است. برنامه ‌نویس فریلنسر به فردی گفته می‌شود که مهارت برنامه‌نویسی به یک یا چند زبان مختلف را داشته باشد و به صورت پروژه‌ای و دورکاری و بدون قراردادهای بلندمدت برای کارفرماهای مختلف کار ‌کند. در واقع ممکن است شرکت‌هایی که فقط نیازمند یک پروژه‌ برنامه‌نویسی محدود هستند، به جای استخدام ثابت برنامه‌نویس، پروژه‌ خود را به برنامه‌نویسانی ‌بسپارند که به صورت freelancing کار می‌کنند.

فریلنسرهای برنامه نویس چقدر حقوق و درآمد دارند؟

عوامل متعددی بر درآمد برنامه‌نویسی، چه به صورت تمام وقت، چه به صورت فریلنسری، تاثیرگذار هستند. یکی از مهم‌ترین این عوامل سابقه کار است. برنامه‌نویسان را از نظر سابقه کار می‌توان به سه گروه جونیور (سابقه کار زیر دو سال)، سطح متوسط (سابقه کار بین دو تا پنج سال) و سنیور (دارای سابقه کار بیش از پنج سال) تقسیم‌بندی کرد.

 گروه جونیور در سطح کارآموزی هستند اما حتی کارآموزی برنامه‌نویسی نیز درآمد بسیار خوبی می تواند داشته باشد. براساس گزارش جاب ویژن از حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان در سال ۱۳۹۸، حقوق یک برنامه‌نویس سنیور بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان بوده است. سابقه کار کسانی که به صورت دائمی کار می‌کنند، بر اساس سابقه‌ بیمه و برای کسانی که به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، از طریق نمونه کارهای قبلی و ارجاع به کارفرمایان قبلی، قابل اثبات است.

فاکتور دیگری که نقش بسیار مهمی به ویژه در تعیین درآمد برنامه نویس فریلنسر دارد، زبانی است که او در آن تخصص دارد. درآمد زبان‌های مختلف تفاوت‌های زیادی با هم دارد. در سال ۱۳۹۸، پر درآمدترین زبان کدنویسی و برنامه نویسی در کشور، زبان پایتون بوده است. از آن‌جایی که کار کردن به صورت freelancing امنیت شغلی بالایی ندارد و گاهی ممکن است ماه‌ها پروژه‌ای به شما پیشنهاد نشود، بهتر است کسانی این روش را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند که در چندین زبان کدنویسی تخصص داشته باشند. به این ترتیب، امکان اشتغال پیدا کردن پروژه خود را افزایش میدهند و میانگین دستمزد و درآمد بیشتری هم خواهند داشت.

مزایا و معایب برنامه نویسی به صورت فریلنسر

هرچند بسیاری از افرادی که به این نوع کارها برای کسب درآمد روی می‌آورند، گزینه‌ی دیگری ندارند ولی این دسته از شغل‌ها، مزیت‌هایی هم دارند و بعضی‌ها کاملا به انتخاب خود، وارد این حوزه می‌شوند. در ادامه مزیت‌ها و معایب مشاغل فریلنسری را به شما معرفی خواهیم کرد.

مزایا

  • ساعات کاری متغیر و منعطف
  • استقلال کاری
  • دستمزدتان را خودتان تعیین می‌کنید
  • نیازی به سرمایه‌ اولیه ندارید

معایب

  • باید پروژه ها را طبق زمانبندی و ضرب العجل تحویل دهید
  • هیچ ضمانتی برای یافتن سفارش بعدی وجود ندارد
  • کسب درآمد خوب از این راه، ممکن است زمان زیادی طول بکشد
  • دشواری در مدیریت زمان
  • بیمه و مزایایی از سمت کارفرما دریافت نمی‌کنید
  • اکثر پروژه‌ها بدون قرارداد رسمی هستند

حرف آخر

فریلنسینگ به نوعی خود اشتغالی گفته می‌شود که صفر تا صد کار را با استفاده از کامپیوتر و اتصال اینترنت و در هر مکانی که دوست دارید انجام می‌دهید. تمامی مشاغلی که بتوان آن‌ها را به صورت دیجیتالی و با یک کامپیوتر معمولی در خانه انجام داد، مثل ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، توسعه‌وب و توسعه‌ اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سئو، طراحی گرافیکی، طراحی UI/UX و … می‌تواند مشاغل فریلنسینگ باشند.

این نحوه اشتغال مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای هرکسی مناسب نیست. از مهم‌ترین معایب این نوع اشتغال می‌توان به عدم امنیت شغلی و عدم بیمه و مزایای از طرف کارفرما اشاره کرد. البته، فریلنسری مزایایی مثل ساعات کاری منعطف و عدم نیاز به سرمایه و امکانات نیز دارد. اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه فریلنسر شویم باید ابتدا حوزه‌ تخصصی خود را تعیین کنید، مهارت‌های خود را تقویت و سپس از طریق کاریابی جاب ویژن برای آگهی‌های شغلی دورکاری و استخدام فریلنسر رزومه ارسال کنید. امیدواریم بتوانید هرچه زودتر به درآمد ایده آل خود از این راه دست پیدا کنید.

چگونه برنامه نویس شویم؟ (راهنمای گام به گام)

یادگیری برنامه نویسی به هیچ‌وجه کار آسانی نیست. با این حال، اگر آن را با سایر مهارت‌ها و مسیرهای شغلی مقایسه کنیم، برنامه نویس شدن شاید انتخاب بهتری باشد. ماهیت کار برنامه نویسی بسیار هیجان انگیز است و یک برنامه نویس هر روز با چالش‌های جدیدی روبرو است که برای رفعشان نیاز به دانش بیشتر دارد.

همچنین، برنامه نویسان در دنیای دیجیتال امروزی این فرصت را دارند تا برای خودشان کار کنند، در هر ساعتی که دوست دارند کار کنند و یا حتی، از خانه و به صورت دورکاری پروژه‌هایشان را پیش ببرند.

همانطور که می‌بینید دلایل مختلف و منطقی وجود دارد که یک فرد بخواهد برنامه نویسی یاد بگیرد. در ادامه سعی می‌کنیم تا آنچه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید بدانید را با جزئیات برایتان توضیح دهیم.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.