آیا شرکت کردن در دوره‌های کارآموزی شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد؟

خیلی از سازمان‌ها در صنایع و بازارهای مختلف، نیازمند استخدام کارآموز هستند. سازمان‌ها اهداف مختلفی را از برگزاری دور‌های کارآموزی، دنبال می‌کنند. یکی از این اهداف، شناسایی مستعدترین گزینه‌ها برای به‌کارگیری در جایگاه‌های شغلی دائمی است. دوره‌های کارآموزی، مزیت‌های زیادی، هم برای کارآموزان و هم برای سازمان‌های ارائه‌دهنده‌ی این دوره‌ها دارند. دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان، با گذراندن دوره‌های کارآموزی، سابقه کار خود را بالا می‌برند. شرکت‌ها نیز از خدمات کارآموزانی که معمولا دستمزد پایینی دارند یا هیچ گونه پولی دریافت نمی‌کنند، بهره‌مند می‌شوند.

کارآموزی فرصتی استثنائی برای کارجویان تازه‌کار و بی‌سابقه برای یادگیری مهارت‌ها و تجربیات کاری مورد نیاز است. در این دوره شما در کنار اساتید و همکاران حرفه‌ای و باتجربه قرار می‌گیرد و تحت نظارت و راهنمایی آن‌ها، اصول و مهارت‌های لازم کار را فرا می‌گیرید. موقعیت کارآموزی نقطه شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای حرفه‌ای است و فردی که مسیر شغلی خود را با این دوره شروع کرده باشد می‌تواند به سرعت در کارش پیشرفت کند و به موفقیت بیشتری دست پیدا کند.

طول دوره‌های کارآموزی در مشاغل مختلف، متفاوت است. این دوره‌ها معمولا بین ۶ ماه تا دو سال طول می‌کشند. میزان دستمزد کارآموز نیز به سطح تحصیلات او، سازمان ارائه دهنده‌ی دوره‌ی کارآموزی و نوع شغل بستگی دارد. بعضی از دوره‌های کارآموزی، پرداختی ندارند ولی بعضی دیگر از دوره‌ها، دستمزدی در حد مشاغل دائمی دارند. اکثر دوره‌های کارآموزی، به صورت حضوری هستند و تنها در بعضی از دوره‌ها، کارآموزی به صورت دورکاری انجام می‌شود. معمولا ساعات کاری روزانه‌ی دوره‌های کارآموزی، کمتر از ساعات کاری مشاغل دائمی است.

در ادامه می‌خواهیم در رابطه با دوره‌های کارآموزی، بیشتر صحبت کنیم.

اهمیت شرکت کردن در دوره‌های کارآموزی برای کارجویان

اگر سری به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در سایت استخدام جاب ویژن بزنید و آگهی‌های شغلی را مطالعه کنید، خواهید دید که یکی از مهم‌ترین معیارهای مورد نظر کارفرمایان برای شروع همکاری با کارجویان، سابقه کار است. برای خیلی از کسانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و هیچ سابقه کاری ندارند، این سوال پیش می‌آید که در شرایطی که تمامی کارفرمایان سابقه کار می‌خواهند، چگونه می‌توان وارد بازار کار شد و سابقه کار کسب کرد؟ یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد: دوره‌های کارآموزی یا  internship.

شما به عنوان یک کارآموز، شانس این را خواهید یافت تا در کنار افراد حرفه‌ای کار کنید و با آن شغل، آشنا شوید. دوره‌های کارآموزی، نه تنها تجربه‌ی کار واقعی را برای شما فرآهم می‌آورند، بلکه این فرصت را به شما می‌دهند تا چیزهای زیادی از افراد حرفه‌ای بیاموزید. به علاوه، در صورتی که مهارت‌های میان‌فردی خوبی داشته باشید، می‌توانید ارتباطاتی قوی با دیگر کارآموزن و با مربیان خود برقرار کنید. یکی از مزیت‌های کارآموزی که ممکن است خیلی واضح نباشد اما اهمیت خیلی زیادی دارد، این است که در طول این دوره‌ها، می‌فهمید که به چه شغلی علاقه ندارید.

اهمیت برگزاری دوره‌های کارآموزی برای سازمان‌ها

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا سازمان‌ها، چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کنند. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین هدف سازمان‌ها، به ویژه سازمان‌های خصوصی و تجاری از برگزاری internship، شناسایی استعدادهای برتر و رشد و پرورش آن‌ها به منظور جذب شایسته‌ترین افراد در پایان دوره است. گاهی اوقات سازمان‌ها در رابطه با این موضوع در ابتدای دوره به کارآموزان اطلاع می‌دهند اما گاهی اوقات این موضوع را مطرح نمی‌کنند. در هر صورت، شما به عنوان یک کارآموز باید کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و در پایان با یک گزارش کارآموزی خوب، عملکرد خود در طول دوره را در ذهن کارفرما تازه کنید تا شانس شما برای پذیرفته شدن در آن سازمان بالا برود.

حقوق کارآموزی چقدر است؟

میزان حقوق کارآموزان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، صنعتی است که در آن مشغول هستند. در حالی که حقوق کارآموزان حوزه‌ی تکنولوژی مثل برنامه‌نویسی و دوره‌های کارآموزی حوزه‌های مالی مثل کارآموزی حسابداری، دستمزدی حتی بالاتر از بعضی مشاغل دائمی دارند، کارآموزان حوزه‌هایی مثل خبرنگاری، مد و فشن و سازمان‌های دولتی، حقوق بسیار پایینی دارند یا در کل هیچ حقوقی نمی‌گیرند. دوره‌های کارآموزی بدون حقوق، دوره‌هایی هستند که کارآموزان در آن‌ها تنها مهارت‌های جدید یاد می‌گیرند و کار مفیدی برای شرکت انجام نمی‌دهند. خوشبختانه قوانینی در وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی برای دوره‌های کارآموزی وجود دارند که مانع از سوء استفاده از کارآموزان در دوره‌های کارآموزی بدون حقوق می‌شود.

در انتهای دوره کارآموزی باید گزارش کار کارآموزی بنویسید

این گزارش، شامل خلاصه‌ای از تجربیاتی است که شما در طول دوره کسب کرده‌اید و در بسیاری از سازمان‌ها برای تکمیل دوره، ضروری است. internship report  شامل جزئیات مرتبط با تجربه‌ی کارآموزی مثل توصیف جایگاه خود در سازمان، وظایفی که انجام داده‌اید و مهارت‌هایی که آموخته‌اید، می‌باشد. کارفرما می‌تواند علاوه بر ارزیابی عملکرد شما در طول دوره با استفاده از این گزارش، دوره‌های کارآموزی آتی را بهبود ببخشد. برای انجام آن زمان کافی اختصاص دهید زیرا نوشتن درست آن نه تنها شانس شما را برای جذب شدن در آن سازمان بالا می‌برد، بلکه به شما کمک می‌کند تا تمامی جزئیات دوره را مرور کرده و چیزهایی را که آموخته‌اید، به سرعت فراموش نکنید.

برای ورود به چه مشاغلی باید دوره‌های کارآموزی را پشت سر بگذارید؟

دوره‌های کارآموزی در بعضی از صنایع و مشاغل نسبت به صنایع دیگر، رایج‌تر می‌باشند. در زیر صنایعی را که استخدام کارآموز در آن‌ها رایج‌تر می‌باشد، معرفی کرده‌ایم:

  • دوره‌های کارآموزی هنر: هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی، کارآموزی در موزه‌ها و …
  • دوره‌های کارآموزی کسب‌وکار: تمرکز این دوره‌ها روی جنبه‌های عملیاتی کسب‌وکار مثل زنجیره‌ی تأمین یا مدیریت است.
  • دوره‌های کارآموزی مدیریت کسب‌وکار: در این دوره‌ها، تمرکز روی جنبه‌های مدیریتی شرکت‌ها است.
  • دوره‌های کارآموزی طراحی: طراحی داخلی، معماری، طراحی گرافیک و …
  • دوره‌های کارآموزی مهندسی: مهندسی عمران، مهندسی صنعتی و …
  • دوره‌های کارآموزی فشن: مدیریت تولید، عکاسی و …
  • دوره‌های کارآموزی مالی: مثل دوره‌های حسابداری، دوره‌های کارآموزی بانک و …
  • دوره‌های کارآموزی منابع انسانی: تحلیل‌گر، پژوهشگر یا مدیر منابع انسانی،
  • دوره‌های کارآموزی IT و برنامه‌نویسی: توسعه‌ی وب، امنیت سایبری، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و …
  • دوره‌های کارآموزی بازاریابی: دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و …
  • دوره‌های کارآموزی حقوق: دوره‌های وکالت، کارآموزی دادگستری و …
  • دوره‌های کارآموزی پزشکی و پرستاری: دوره‌های کارآموزی در بیمارستان، دوره‌های روانپزشکی، پژوهش بالینی و …
  • دوره‌های کارآموزی فروش: فروش تجاری، فروش به مشتریان، هوش بازار و …امروزه می‌توانید در هر سایت استخدامی، آگهی‌های کارآموزی را پیدا کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.