رشته‌ی برق چه گرایش‌هایی دارد و بهترین آن‌ها کدام است؟

یکی از رشته‌های محبوب مهندسی در کشور ما، رشته‌ی مهندسی برق است که در کشورهای در حال توسعه، مثل کشور ما بازار کار بسیار رو به رشدی دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس برق در شرکت‌های معتبر می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در کاریابی اینترنتی جاب ویژن مراجعه کنید.

در این مقاله، قصد داریم در رابطه با شغل مهندسی برق صحبت کنیم. همچنین، به معرفی گرایش‌های مختلف رشته‌ی برق و شرایط بازار کار این رشته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بزرگ‌ترین شاخه‌ی مهندسی، چه گرایش‌هایی دارد؟

رشته‌ی مهندسی برق، گسترده‌ترین شاخه‌ی مهندسی است. این رشته دارای چهار گرایش اصلی برق قدرت، کنترل، الکترونیک و مخابرات است که از دل هر کدام از آن‌ها، مشاغل متعددی بیرون می‌آید. در زیر، هر کدام از این گرایش‌ها را به طور مجزا برای شما توصیف می‌کنیم

مهندسی برق الکترونیک

الکترونیک یکی از گرایش‌های مهندسی برق است که آینده‌ی بسیار روشنی برای آن پیشبینی می‌شود.کسانی که در این گرایش تحصیل کرده‌اند؛ معمولا در زمینه ساخت قطعات اکترونیکی و مدارها و… فعالیت می‌کنند.

الکترونیک را می‌توان به شاخه‌هایی مثل الکترونیک دیجیتال، الکترونیک آنالوگ، الکترونیک سیستم‌های نهفته و الکترونیک قدرت، تقسیم‌بندی کرد.

گرایش الکترونیک از جذاب‌ترین گرایش‌های مهندسی برق نیز می‌باشد.

تکنسین‌های الکترونیک با مدارها و دستگاه‌های الکترونیکی سروکار دارند. شاخه‌ی الکترونیک، شامل مطالعه و استفاده از الکترونیک، الکتریسیته و الکترومغناطیس می‌باشد. متخصصان الکترونیک، محاسبات دقیقی را برای ساخت و نصب قطعات الکترونیکی انجام می‌دهند.

سیستم‌های الکترونیکی در صنایع و سازمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابراین، شانس استخدام مهندس الکترونیک بسیار بالا است.

این مهندسین،‌ روش‌های جدیدی برای استفاده از نیروی الکتریسیته برای توسعه یا بهبود محصولات الکترونیکی پیدا می‌کنند، نیازهای مشتریان را تحلیل می‌نمایند و الزامات، ظرفیت و هزینه‌ی پروژه‌های ساخت دستگاه‌های الکترونیکی را ارزیابی می‌کنند. یکی دیگر از کارهای تکنسین‌های الکترونیک، تست کردن قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی است.

مهندسی برق مخابرات

کارشناسان مخابرات با اصول کار سیستم‌های مخابراتی مثل سیستم‌های انتقال صوت یا داده، فیبرهای نوری و امواج، آشنایی دارند و سیستم‌های مخابراتی را طراحی کرده، توسعه می‌دهند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که موضوع اصلی گرایش مخابرات، ارتباطات از راه دور به وسیله‌ی امواج، فیبرهای نوری، سیم‌های مسی و ... است.

اگر گرایش مخابرات را انتخاب کرده‌اید؛ می‌توانید در سازمان‌هایی که در زمینه ارتباطات راه دور و تلکام فعالیت می‌کنند؛ مشغول به کار شوید. برخی از این سازمان‌ها عبارتند از: اپراتورهای تلفن همراه، اداره مخابرات، سازمان صدا و سیما و …

مهندسی برق قدرت

شاید شما هم یکی از فارغ‌التحصیلان پرشمار این گرایش باشید! به دلیل موقعیت‌های شغلی بهتر برای استخدام مهندس برق قدرت، بسیاری از دانشجویان رشته برق این زیرشاخه را انتخاب می‌کنند. فرصت‌های کاری این رشته بسیار متنوع است؛ از طراحی و ایجاد شبکه انتقال قدرت در نیروگاه‌ها تا طراحی تابلوبرق‌ها در واحدهای صنعتی کوچک.

مهندسی برق کنترل

مهندسین کنترل، از نظریه‌ی کنترل برای طراحی سیستم‌های خودکار و اتوماسیون استفاده می‌کنند. در این حوزه، از سنسورها استفاده‌های زیادی می‌شود. یک متخصص کنترل باید سیستمی را طراحی کند که به داده‌های گردآوری شده از طریق سنسورها، واکنش درست نشان دهد.

رشته‌ی برق کنترل نیز بسیار جذاب است و کاربردهای زیادی در فناوری‌های نوین دارد. سیستم‌های خودکار که در ساختمان‌های ساخته شده براساس اصول توسعه‌ی پایدار به کار می‌روند، توسط متخصصان برق کنترل ساخته می‌شوند.

غالبا مهندسان برق کنترل، وظیفه نظارت و کنترل سیستم‌های طراحی شده را بر عهده دارند. اگر ترجیح می‌دهید برای کار در یک سازمان دولتی گزینش شوید؛ انتخاب این گرایش کمک زیادی به شما می‌کند. معمولا سازمان‌های موشکی و پدافند یا شرکت‌هایی که در زمینه هوافضا فعالیت دارند؛ مهندسان برق کنترل را جذب می‌کنند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس برق در گرایش‌های فوق، کلیک کنید.

مهندسان برق چه کارهایی انجام می‌دهند؟

درست است که وظایف مهندسان برق در هر یک از گرایش‌های الکترونیک، قدرت، مخابرات و کنترل با هم دیگر متفاوت است اما اگر کسی سوال بپرسید که کار یک مهندس برق چیست می‌توان گفت:

  • طراحی، توسعه، تست و مدیریت ابزارهای الکترونیک
  • طراحی و تولید روش‌های جدید برای بهبود یا طراحی محصولات به کمک ابزارها و سیستم‌های الکتریکی
  • توسعه استانداردها برای سیستم‌ها و روش‌های الکتریکی و الکترونیکی
  • تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و تعیین ظرفیت و هزینه برای تهیه یک سیستم ارزیابی و توسعه سیستم‌ها

شرایط استخدام رشته‌ی مهندسی برق چیست؟


برای اینکه به عنوان مهندس برق استخدام شوید باید دارای مدرک تحصیلی مهندسی برق در یکی از چهار گرایش فوق در مقاطع مختلف مثل کاردانی تا دکتری تخصصی باشید. البته به غیر از مدرک تحصیلی مهارت‌هایی مثل تمرکز، مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی، مهارت‌های ریاضیاتی، مهارت‌های دستی و فنی و مهارت در زبان انگلیسی نیز برای کارفرمایان اهمیت دارند.

برای آشنایی بیشتر با شرایط استخدام مهندس برق، کلیک کنید.

چرا بازار کار مهندسی برق خوب است؟

سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که به دنبال جذب مهندس برق هستند؛ معمولا در حوزه صنعت یا خدمات فعالیت می‌کنند. این سازمان‌های دولتی یا خصوصی، بسته به نوع فعالیت انتظار دارند مهندس برق سیستم‌ها و ابزارهای الکتریکی و الکترونیکی را طراحی و تولید کند. همچنین مهندس برق باید در فواصل معین و مشخص، به سایت‌ها و شهرهایی که تجهیزات الکترونیکی در آن محل‌ها نصب شده‌اند سرکشی کرده و میزان کارایی وسایل را بررسی کند.

چه موضوعاتی در آینده در حوزه‌ی مهندسی برق اهمیت پیدا می‌کنند؟

در زیر فهرستی از موضوعات مهم در آینده‌ی این صنعت آورده شده است:

  • رباتیک
  • خودروها و ماشین آلات الکتریکی: استفاده از این خودروها منجر به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و مشکلات مرتبط با آن مثل آلودگی هوا می‌شود.
  • انتقال بی‌سیم نیروی الکتریکی: با این روش نیاز به زیرساخت‌های گران قیمت انتقال نیرو و نگهداری از آن‌ها کمتر می‌شود.
  • دستگاه‌های همراه وایرلسی: دستگاه‌های الکترونیکی مثل موبایل‌ها و ساعت‌های هوشمند
  • شبکه‌های توزیع هوشمند الکتریسیته: این شبکه‌ها برق را به طور بهینه‌تری توزیع می‌نمایند.
  • هوش مصنوعی: نقش هوش مصنوعی در آینده‌ی فناوری و خودکارسازی دستگاه‌ها غیرقابل انکار است.
  • فناوری‌های روشنایی کم-مصرف: سیستم‌های نورپردازی هوشمند نقش عمده‌ای در کاهش مصرف برق خواهند داشت.
  • اینترنت اشیاء (IoT): نقش این فناوری‌ها در خودکارسازی و بهینه‌سازی کارهای روزمره‌ی انسان‌ها بیشتر خواهد شد.
  • توسعه‌ی پایدار: با پیشرفت مهندسی برق، امکانات بیشتری برای توسعه‌ی پایدار فرآهم می‌آید
  • باتری‌های بهتر برای کاربردهای همراه مثل گوشی‌های هوشمند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.