معرفی شغل معماری و شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام مهندس معمار

مهندسی معماری یکی از مشاغل مهم و مرتبط با حوزه ساخت‌وساز است و برای طراحی هر سازه‌ای، خواه یک پل کوچک باشد، خواه یک برج عظیم، نیازمند تخصص و مهارت‌های معمار است. حتی بسیاری از شرکت‌هایی که می‌خواهند ساختمان‌های خود را بسازند هم برای طراحی ساختمان اقدام به همکاری با مهندس معمار به صورت پروژه‌ای می‌کنند. وظیفه اصلی مهندسین معمار، طراحی شکل ظاهری ساختمان با در نظر گرفتن جنبه‌های هنری و البته، اصول و قوانین علمی مهندسی است.

رشته‌ معماری گرایش‌های مختلفی دارد و وضعیت بازار کار هر کدام، با بقیه متفاوت است. با این حال، در مجموع می‌توان گفت که این رشته، رشد چندان سریعی ندارد. پیش بینی می‌شود بازار کار استخدام مهندس معمار از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود 1 درصد رشد داشته باشد که کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل در این بازه‌ زمانی است. یکی از داغ‌ترین مباحث روز در این رشته، طراحی ساختمان‌های سبز است که با اصول توسعه‌ پایدار، سازگاری و مطابقت داشته باشند.

در این مقاله جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با بازار کار استخدام مهندس معمار و شرایط این شغل، صحبت کنیم تا دید بهتری از این حوزه جذاب مهندسی پیدا کنید.

مهندس معمار کیست و چه می‌کند؟

معماران، وظیفه طراحی سازه‌هایی مثل ساختمان‌ها و پل‌ها را را بر عهده دارند، سازه‌هایی را که هنوز وجود ندارند، طراحی می‌کنند و علاوه بر این، در بازسازی و مرمت بناهای قدیمی نیز نقش مهمی دارند. بنابراین، تمامی سازمان‌ها و کسب و کارهای فعال در زمینه‌ ساخت‌وساز، نیازمند استخدام مهندس معمار هستند.

مهندسین معمار، وظایف و مسئولیت‌های بسیار گسترده‌ای بر عهده دارند. البته، وظایف آن‌ها در مشاغل مختلف ممکن است با هم دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کل می‌توان گفت که یک مهندس معمار توانایی انجام وظایف شغلی زیر را خواهد داشت.

  • شناسایی و رفع مشکلات در نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و ساختارهای ساختمان‌ها
  • مشاوره دادن به مشتریان در رابطه با پروژه‌های ساختمانی
  • خواندن و تفسیر کردن اسناد فنی پیچیده
  • طراحی، تحلیل و تغییر نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه یا سازه‌ها
  • اطمینان از عملکردی بودن و ایمن بودن سیستم‌های ساختمان
  • کمک به اعضای تیم ساخت‌و‌ساز برای تعیین اهداف، بودجه و بازه‌ زمانی انجام پروژه
  • آزمایش و ارزیابی سیستم‌های ساختمانی برای پیدا کردن مشکلات و رفع آن‌ها
  • تضمین ایمنی، کارایی و قابل اطمینان بودن نقشه‌ها، نمونه‌های اولیه و سازه‌ها

برای ورود به حوزه معماری به چه تحصیلات و مدارکی نیاز خواهیم داشت؟

معماری شغلی کاملا تخصصی و فنی است و پیدا کردن موقعیت شغلی در این رشته، ارتباط مستقیمی با سطح تحصیلات  دارد. معمولا، کارفرماها حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به بازار کار مهندسی معماری، لیسانس رشته‌ معماری و شهرسازی یا یک رشته‌ مرتبط مثل عمران در نظر می‌گیرند.

 البته در بعضی از آگهی‌های استخدام کارآموز معماری، مدرک کاردانی این رشته یا رشته‌های مرتبط نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف معماری و شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد، مثل معماری پایدار، معماری فناوری، معماری مسکن، معماری نما و … در مقایسه با فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس، فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بیشتری خواهند داشت.

رشته معماری چه گرایش‌ها و زیرشاخه‌هایی دارد؟

معماری ترکیب علم و هنر است و مهندسین معمار با استفاده از اصول مهندسی و قوانین زیبایی شناختی، ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف را طراحی می‌کنند. در حال حاضر، حوزه‌های فعالیت مختلفی برای مهندسی معماری به شرح زیر وجود دارد که هرکدام در یک زمینه خاص فعالیت دارند:

  • رشته مهندسی معماری ساختمان
  • شاخه معماری منظر
  • شاخه مهندسی شهرسازی
  • معماری و طراحی داخلی

‌داغ‌ترین مباحث مرتبط با حوزه معماری و ساخت و ساز

به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی مثل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، بحران انرژی، مسئله‌ی غذا و افزایش روز به روز جمعیت جهان، بشر باید تغییرات و اصلاحاتی در نحوه‌ بهره‌برداری از سیاره‌ زمین اعمال کند. یکی از مهم‌ترین صنایعی که در مصرف انرژی و بهبود وضعیت سیاره‌ ما نقش دارد، صنعت ساخت‌وساز است. ساخت‌وساز به شیوه‌ سنتی، زمین را رو به نابودی می‌برد و موجب اتلاف انرژی زیادی می‌شود. بنابراین، باید به دنبال رو‌ش‌هایی بهتر برای ساخت ساختمان‌هایی بهینه‌تر باشیم. تمامی این نیازها، آینده‌ رشته‌ مهندسی معماری را متحول خواهند کرد.

پرینترهای سه-بعدی غول پیکر

فناوری پرینترهای سه-بعدی به سرعت در حال رشد است و به زودی، پرینترهای سه-بعدی غول‌آسا، ساختمان‌ها را به سرعت و به بهینه‌ترین شکل ممکن، خواهند ساخت. این پرینترها دست معماران را برای طراحی‌های پیچیده که اجرای آن‌ها با روش‌های کنونی، بسیار دشوار یا حتی غیرممکن است، باز خواهند گذاشت. گفته می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور، کار اصلی ساخت سکونتگاه‌های انسانی روی کره مریخ توسط پرینترهای سه-بعدی انجام خواهد شد.

پدیده شهرهای هوشمند

اصطلاح شهر هوشمند به شهرهایی گفته می‌شود که براساس اصول توسعه‌ پایدار ساخته می‌شوند. این شهرهای هوشمند با تمرکز روی منابع تجدیدپذیر انرژی، امکانات حمل‌ونقل پیشرفته، سیستم‌های هوشمند مدیریت انرژی ساختمان‌ها و دسترسی راحت‌تر به خدمات عمومی، پاسخ‌گوی نیازهای مؤسسات، شرکت‌ها و انسان‌ها خواهند بود. ساخت چنین شهرهایی، به همکاری و مشارکت شمار زیادی معمار است که با فناوری‌های پیشرفته‌ای که در این شهر‌ها به کار می‌روند، آشنایی داشته باشند.

نیاز به عمودی‌سازی شهرها در آینده

با توجه به جمعیت رو به افزایش انسان و تأکید به عدم تجاوز محدوده‌های شهری به قلمروهای طبیعی، درآینده لازم است شهرها به صورت عمودی رشد کنند. ما در حال حاضر ساختمان‌های مسکونی عمودی می‌سازیم اما زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ها و خیابان‌ها هنوز عمودی سازی نشده‌اند.

حرف آخر

کلیه عواملی که بر حوزه ساخت و ساز و مسکن تأثیر داشته باشند، بازار کار معماری را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به عوامل سیاسی و اقتصادی، عوامل فرهنگی و بحث توسعه‌ پایدار اشاره کرد. اینطور پیش بینی شده است که رشد این رشته از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، تنها ۱٪ خواهد بود.

مهندسی معماری به انگلیسی architectural engineering یکی از مشاغل مهندسی است که به شدت و سرعت در حال تغییر و تحول است. یک مهندس معمار از دانش مهندسی و ذوق و خلاقیت هنری خود استفاده می‌کند تا سازه‌هایی زیبا و چشم نواز بر طبق اصول مهندسی طراحی کند.

بحران‌هایی که در آینده بشر با آن‌ها مواجه می‌شود و فناوری‌های جدید، آینده‌ معماری را دگرگون خواهند کرد. فناوری‌هایی مثل واقعیت مجازی و پرینترهای سه-بعدی کار را برای معماران بسیار ساده‌تر می‌کنند و نیاز به ساخت شهرهای عمودی، هوشمند و سازگار با محیط زیست، فرصت‌های زیادی برای استخدام معماران، فرآهم می‌آورند و بازار کار معماری را سرپا نگه می‌دارند.

گروه شغلی مهندسی معماری شامل مشاغل مختلفی مثل معمار ساختمان، طراحی فضای باز، شهرسازی و طراحی داخلی است که در این میان، مهندسی شهرسازی، بیشترین رشد و طراحی داخلی کمترین رشد را به خود اختصاص می‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.