سازمان‌‌‌ها چه شرایطی برای استخدام حسابدار و کارشناس مالی دارند؟

موقعیت شغلی حسابداری نقش بسیار مهمی در کسب‌وکارهای مختلف دارد زیرا میزان درآمد و هزینه‌های شرکت را مشخص می‌کند. مسائل مالی مانند سود، هزینه، حقوق و…از جمله مهم‌ترین مسائل برای مدیران و سایر کارمندان مجموعه در هر سازمان و شرکتی به حساب می‌آیند. به همین دلیل استخدام حسابدار حرفه‌ای و مطمئن از حساس‌ترین و سخت‌ترین دغدغه‌های مدیران عامل است؛ زیرا تمامی امور مالی از جمله بودجه‌بندی، بستن حساب‌ها، پرداخت حقوق و دستمزد و… بر عهده حسابدار شرکت خواهد بود. این مسئله باعث شده تقاضا برای استخدام و جذب حسابدار روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

در این مقاله جاب ویژن با ما همراه باشید تا در رابطه وظایف شغلی حسابداری، میزان حقوق و درآمد و مهارت‌های مورد نیاز برای حسابداری بیشتر صحبت کنیم.

چطور شانس خود برای استخدام حسابدار را افزایش بدهیم؟

کارفرماها اغلب برای جذب حسابدار به سابقه کاری و تجربه حرفه‌ای توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. بنابراین اگر سابقه کار ندارید بهتر است ابتدا برای آگهی‌های استخدام کارآموز حسابداری یا کمک حسابدار رزومه ارسال کنید. گذراندن دوره کارآموزی، هم به‌عنوان سابقه کار برای شما در نظر گرفته می‌‌شود و هم فرصت بی‌نظیری برای افزایش و تقویت تسلط بر مهارت‌های تخصصی حسابداری است.

در این مدت می‌توانید تا حد امکان در دوره‌های آموزشی حسابداری شرکت کنید و با افراد دیگری که در مجموعه شما و با عنوان حسابدار یا مدیر مالی مشغول به کار هستند؛ ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات بعدها برای استخدام بسیار به کار شما خواهد آمد.

در صورتی که هنوز دانشجو هستید و فارغ‌التحصیل نشده‌اید؛ می‌توانید برای فرصت‌های استخدام کمک حسابدار ویژه دانشجویان درخواست ارسال کنید. این زمان، فرصت طلایی است که نیازمندی‌های بازار کار را بشناسید و دانش مورد نیاز برای حسابداری را تقویت کنید.

چارچوب وظایف اصلی سازمانی حسابداران و کمک حسابداران

حسابدارها باید قابلیت انجام طیف وسیعی از وظایف و مسئولیت‌های شغلی را داشته باشند. البته هر حسابداری قرار نیست تمام این وظایف را یکجا انجام بدهد و تعداد و نوع کارهایی که بر عهده شماست؛ به کارفرما و حوزه کاری شما بستگی دارد. اما معمولا و به صورت کلی، وظایف حسابداری را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  • پرداخت حقوق و دستمزد و تهیه گزارش از این موارد
  • ثبت کردن ریز هزینه‌ها، درآمدها و فاکتورها
  • تسلط کامل به قوانین مالیاتی و پرداخت مالیات
  • آماده سازی اسناد مالی و ارائه توضیحات درباره آنها
  • کار و همکاری با حساب‌رسان خارجی و ارائه گزارش به آنها
  • آماده سازی و تدوین بودجه، صورت درآمد، هزینه، حقوق و دستمزد و…
  • تعیین اهداف مالی (با کمک مدیریت) و ارائه برنامه برای رسیدن به آنها
  • آماده‌سازی ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان
  • تعیین بستانکار و بدهکار و تراز کردن حساب‌ها

داشتن این مهارت‌ها به موفقیت شغلی حسابداران کمک زیادی می‌‌‌کند!

مهارت‌های سخت یا فنی به توانمندی‌های شما در مورد شناخت قوانین، کار با نرم‌افزار، توانایی کار با اعداد، توجه به جزئیات حساب‌ها و… مربوط می‌شود. اما مهارت‌های فردی یا نرم موردنظر برای جذب حسابدار، بسیار متنوع و گسترده‌تر است.

به عنوان حسابدار، هر چقدر میزان توانمندی‌هایتان بیشتر باشد؛ یافتن شغلی با مزایای بالاتر برای شما راحت‌تر خواهد بود. مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابدار را می‌‌توانیم به دو دسته مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم دسته بندی کنیم:

تسلط بر Microsoft Office

از جمله مهم‌ترین ابزارهای کاربردی برای هر حسابدار،Excell  و word است. بهترین نرم افزار برای گزارش‌گیری و تحلیل و رسم نمودارها،  Excell  است.

توانایی انجام کارهای تکراری و روتین

اگرچه وظایف شغلی یک حسابدار بسیار متنوع و پیچیده است؛ ولی در اکثر روزها، باید به کارهای روتین و روزمره مثل ثبت و مستندسازی ورودی‌‎ها و خروجی‌های مالی مشغول باشید.

ریزبینی، دقت به جزئیات و تمرکز بالا

هنگامی که در حال کار هستید؛ ممکن است اتفاقات زیادی، از سروصداهای زیاد و مزاحم تا مشکلات شخصی، اطراف شما پیش بیاید: اما اگر بنا باشد با هر کدام از این اتفاقات تمرکز خود را از دست بدهید؛ هیچ حسابی تراز نخواهد شد.

منظم بودن و توانایی سازماندهی

شغل حسابداری بسیار ظریف و حساس است و ثبت نکردن یک فاکتور ساده می‌تواند مشکلات جدی برای شما و شرکت ایجاد کند. اگر به دنبال موفقیت در این شغل هستید؛ حتما روی نظم و قدرت سازماندهی خود کار کنید.

به روز بودن و پیگیری اخبار و قوانین جدید

قوانین مالیاتی و قوانین کار مرتبط با حقوق، دائما در حال تغییرند و یک حسابدار موفق باید تلاش کند اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد.

تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری

امروزه اکثر کارهای مربوط به حسابداری با نرم‌افزارهای تخصصی مالی و حسابداری انجام می‌شود و دیگر زمان آن گذشته که باید دستی اعداد را وارد اسناد کرده و یا با ماشین حساب ترازنامه‌ها را کنترل می‌کردید.

مهارت‌های ارتباطی خوب و قدرت تعامل

شغل حسابداری بر خلاف چیزی که بسیاری گمان میکنند منحصر به مستند کردن صورت‌های هزینه و درآمد نیست. شما باید توانایی برقراری ارتباط با سایر افراد مجموعه را داشته باشید تا هم آنها در جریان وضعیت مالی سازمان قرار بگیرند و هم شما بتوانید اطلاعات موردنظر خود را از آنها دریافت کنید.

مهارت خوب در گزارش نویسی

حسابدار باید توانایی تنظیم گزارش‌ها و نامه‌ها را داشته باشد و درباره وضعیت مالی در شرایط فعلی و آینده مجموعه، به مدیریت و سایر افراد مرتبط گزارش ارائه کند.

جمع بندی

تقریبا تمامی شرکت‌ها و کسب و کارها برای رسیدگی به امور مالی و حسابداری خود به خدمات و مهارت‌‌های حسابداران نیاز دارند. حسابدار هزینه‌ها و سودهای سازمان را بررسی و با زبان عدد و رقم، وضعیت فعلی و آینده سازمان را تشریح می‌کند. به علت افزایش ثبت شرکت‌ها و سختگیری بیشتر قوانین مالیاتی ؛ تقاضا برای گزینش حسابدار و استخدام کمک حسابدار هم رو به افزایش است.

موقعیت شغلی حسابداری و رسیدگی به امور مالی، نیاز زیادی به حضور فیزیکی کارمندان در شرکت ندارد؛ از همین رو، آگهی‌های استخدام حسابدار پاره وقت و یا دورکار زیادی روزانه در جاب ویژن منتشر می‌شوند. این فرصت باعث شده دانشجویان حسابداری بتوانند در کنار تحصیل، سابقه کاری هم کسب کنند.

برای اینکه در شغل حسابداری موفقیت و پیشرفت خوبی داشته باشید؛ باید نحوه کار با نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری را بدانید؛ بر مایکروسافت آفیس تسلط داشته باشید؛ به دنبال قوانین جدید مرتبط با بیمه، مالیات و حقوق و دستمزد باشید و حوزه تخصصی خود در حسابداری را انتخاب کنید. تسلط در یکی از گرایش‌های حسابداری مانند حسابداری مالیاتی یا حسابداری مالی، می‌تواند باعث افزایش میزان حقوق و درآمد حسابدارها شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.