با مشاغل مختلف در حوزه‌ی فروش آشنا شوید؛ از صندوق‌داری تا فروشندگی و نمایندگی فروش

فروش حوزه‌ای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به استخدام فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های مختلفی دارند.

با اینکه در حال حاضر تعداد شغل‌های فروشندگی در فروشگاه‌ها و فروش تلفنی کم نیست ولی در آینده‌ای بسیار نزدیک، به دلیل اینترنتی شدن بسیاری از خدمات، به ویژه فروش، فرصت‌های شغلی فروشندگی و به ویژه صندوق‌داری به شکل قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

شغل فروشندگی با اینکه ممکن است شغلی بدون آتیه و پیش پا افتاده به نظر برسد ولی می‌تواند فرصتی برای ورود به حوزه‌ی جذاب بازاریابی و فروش برای شما باشد. با اینکه این شغل نیازی به تحصیلات بالایی ندارد ولی از طریق آن می‌توانید به مشاغلی مثل کارشناس فروش رسیده و در کار خود پیشرفت کنید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و صندوقدار کلیک کنید.

فروشگاه‌‌ها و کسب و کارهایی که مستقیما محصولات و خدماتشان را به مشتری می‌فروشند، علاوه بر فروشنده برای رسیدگی به امور دریافتی و پرداختی مشتریان به استخدام صندوقدار نیاز خواهند داشت. شغل صندوقداری به خاطر عدم نیاز به مدرک تحصیلی خاص و سابقه کاری و متغیربودن ساعات کاری به ویژه در بین دانشجویان و کسانی که تازه فارغ التحصیل شده‌‌اند و در جستجوی کار هستند محبوبیت زیادی دارد.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با مشاغل مختلف در حوزه‌ی فروش، شامل صندوق‌داری، فروشندگی و ... آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

فروشندگی و سطوح مختلف آن

فروشنده یا salesperson همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمای و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند.

فروشندگی صورت‌های بسیار متنوعی دارد. یک فروشنده می‌تواند در یک مغازه یا فروشگاه مشغول به کار شود. فروشنده مستقیم به کسی گفته می‌شود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند. چنین مشاغلی، ساعات کاری بسیار منعطفی دارند و اغلب، پاره‌وقت هستند. معمولا فروشنده‌های مستقیم در یک یا چند تا از سه شیفت صبح، عصر و شب، باید باظاهری آراسته و معمولا با لباس فرم فروشگاه در محل کار حاضر باشند.

فروش تلفنی نیز نوعی فروشندگی است که نیازمند مهارت‌های شنیداری و گفتاری بسیار خوب است. شغل‌های فروشندگی تلفنی معمولا دارای یک حقوق ثابت محدود به همراه چندین درصد پورسانت هستند. این شغل معمولا در ساعات اداری انجام می‌شود و می‌تواند به صورت کار در منزل یا کار حضوری در محل کار باشد.

نماینده‌ی فروش غیرحضوری در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار است و با حضور در محل کار، به صورت وظیفه ارزیابی و رسیدگی به نیازهای مشتریان و فروش محصولات و خدمات را بر عهده دارد. از جمله برخی از مسئولیت‌های این فروشنده می‌توان به یافتن حوزه‌های جدید فروش، درخواست و پیگیری سفارشات مشتریان، اطمینان از عملکرد بی‌نقص روند فروش، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و راهنمایی آن‌ها در مورد یک محصول یا سرویس خاص و برقراری تماس تلفنی، آنلاین یا حضوری با مشتریان اشاره کرد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده یا ویزیتور می‌تونید به وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن مراجعه کنید.

صندوقداری

صندوق‌دار یکی از سطوح شغلی ورودی است و در پایین‌ترین رده‌بندی شغلی فروش قرار می‌‌گیرد. اکثر فروشگاه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و هر کسب‌وکاری که مستقیماً با مشتری سروکار دارد به صندوقدار هم نیاز خواهد داشت. استخدام صندوقدار شرایط سخت‌گیرانه‌ای ندارد و اکثر کارفرماها برای استخدام تنها به روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی، نظم و تعهد و… اهمیت می‌دهند. این موقعیت شغلی ساعات کاری منعطفی هم دارد و به همین دلیل دانشجویان و افرادی که به دنبال فرصت استخدام فروشنده نیمه وقت هستند می‌‌‌توانند به عنوان صندوقدار مشغول به کار شوند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و صندوقدار کلیک کنید.

یک فروشنده چه وظایفی به عهده دارد و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

وظایف و مسئولیت‌های فروشنده‌ها در سطوح مختلف فروش با هم دیگر تفاوت دارند. با این حال، می‌توان گفت که یک فروشنده باید به مشتری کمک کند تا کالای مورد نیاز خود را پیدا کند، با مشتری مذاکره نماید و کالا یا خدمات را به او بفروشد. او باید با روش خوش پاسخگوی تمامی سوالات مشتریان باشد و هر گونه آموزش لازم برای استفاده از محصولات یا خدمات را به مشتریان ارائه دهد. به علاوه، فروشنده باید اطلاعات تماس را برای انجام تبلیغات و بازاریابی از مشتریان بگیرد.

فروشنده مستقیم به کسی گفته می‌شود که در یک مغازه یا فروشگاه حضور پیدا می‌‌کند و با راهنمایی و ارائه توضیحات به مشتریان به تجربه خرید آن‌ها کمک می‌کند. فروشنده وظیفه خوشامدگویی به مشتریان، راهنمایی و پیشنهاد محصول به مشتری، پاسخ به سؤالات مشتریان، ارائه محصول و در نهایت ترغیب آن‌ها به خرید را بر عهده دارد.

یک صندوقدار نیز باید بسیاری از کارهایی که یک فروشنده مستقیم انجام می‌دهد را انجام دهد. با این حال، صندوقدار وظایف دیگری نیز به عهده دارد. به طور کلی می‌توان گفت که وظایف صندوق‌دار عبارتند از:

  • حساب کردن قیمت محصولات و خدمات و ارائه‌ی قیمت به محصول
  • فروش محصولات یاد خدمات به مشتری و دریافت اعتبار از مشتری
  • صدور رسید فروش، تطبیق آن با اجناس و تحویل رسید آن به مشتری
  • مدیریت دخل نقدی فروشگاه
  • جواب دادن به پرسش‌ها و رسیدگی و گزارش شکایت‌های مشتریان به مدیریت فروشگاه
  • دریافت محصولات مرجوعی
  • در صورت نیاز، مشارکت در سایر امور مثل چیدن محصولات در قفسه‌ها

نمایندگی فروش چیست؟

در ایران معمولاً فروشنده به پایین‌ترین رده شغلی در حوزه فروش گفته می‌شود که وظیفه ارائه محصولات، پاسخ به مشتریان و کمک به آن‌‌ها برای خرید بهتر را بر عهده دارد. اما بازاریاب و نماینده فروش اغلب رتبه شغلی بالاتری دارد و برای فروش محصولات و خدمات شرکت به‌صورت حضوری با مشتریان قرار ملاقات می‌گذارد. نماینده فروش یا ویزیتور معمولاً با مشتریان عمده مثل شرکت‌ها و سازمان‌ها در ارتباط است و به همین دلیل به مهارت‌ها و توانایی‌های بالاتری نیاز دارد.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام فروشنده و صندوقدار کلیک کنید.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.