برای دریافت مبلغ بیمه بیکاری چه شرایط و مدارکی مورد نیاز است؟

بیکاری در هر شرایط و زمانی وضعیت اشغال کارگران را تهدید می‌کند. با این حال، در حال حاضر که به خاطر بیماری همه گیر کرونا و تبعات و فشارهای اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از کسب و کارها مجبور به تعدیل یا اخراج کارکنان خود شده‌‌اند؛ کارگران و کارمندان بیشتر از قبل با معضل «بیکاری» دست به گریبان هستند. در این وضعیت شاید قانون بیمه بیکاری تامین اجتماعی و حمایتی که از کارگران می‌کند تنها امیدی است که این افراد برای گذران زندگی به آن چشم دوخته‌اند.

بیکاری و قطع منبع درآمد تا پیدا کردن استخدام در شغل جدید و فشارهای اقتصادی و از سوی دیگر فشارهای روانی ناشی از این اتفاق ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی افراد شوند. قانون بیمه بیکاری، راهکاری برای این شرایط دشوار و سخت اقتصادی است تا به کاهش فشار اقتصادی و روانی کمتر به فرد بیکار شده کمک اندکی کند. قانون بیکاری در سال ۱۳۶۹ تصویب شد و هدف از آن، حمایت و صیانت از حقوق کارگران برای ادامه زندگی و تامین مایحتاج معیشتی روزانه بوده است.

در این مقاله جاب ویژن به شرایط دریافت این کمک هزینه، نحوه پیگیری و ثبت نام و… صحبت خواهیم کرد تا شما را با نحوه برخورداری از این حق قانونی خود بیشتر مطلع کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر توضیح بدهیم.

بیمه بیکاری چقدر است و چطور محاسبه می شود؟

مبلغ دقیق بیمه بیکاری برای هر بیمه شده متفاوت است و به عواملی مانند مبلغ آخرین حقوق دریافتی شما بستگی دارد. بر اساس قانون، مبلغی که سازمان تامین اجتماعی به شما پرداخت خواهد کرد؛ حداقل ۵۵% متوسط حقوق سه ماه اخیر و حداکثر ۸۰% از متوسط حقوقتان خواهد بود. البته اگر ۵۵% از متوسط حقوق ماهیانه شما کمتر از حقوق پایه وزارت کار باشد؛ مبلغ حق بیمه شما برابر با حداقل حقوق در آن سال خواهد بود.

همچنین میانگین حقوق سه ماه آخر شما و تعداد افراد تحت تکفل از جمله عواملی هستند که بر افزایش این کمک هزینه ماهیانه موثرند. هر فرد بیمه شده می‌تواند تا چهار نفر را تحت تکفل داشته باشد و  به‌ازای هر نفر ۱۰ درصد به دریافتی‌ مبلغ بیمه بیکاری افزوده می‌شود. البته سقف مبلغ پرداختی به شما همان ۸۰% متوسط حقوق خواهد بود.

شرایط لازم برای برخورداری از حق بیمه بیکاری

فرد آماده به‌کاری که مشمول بیمه تامین اجتماعی بوده و بدون میل و اراده خود شغلش را از دست داده باشد؛ از نظر قانون کار، واجد شرایط برای دریافت این کمک هزینه قرار میگیرد. به این ترتیب، در صورتی که شامل قانون کار نمی‌شوید (به‌طور مثال صاحبان مشاغل آزاد یا کسانی که سابقه بیمه ندارند) یا اگر با میل و اراده خود از سازمان خارج شده‌اید؛ نمی‌توانید این مقرری را دریافت کنید.

از جمله شرایط مهم برای دریافت بیمه بیکاری تامین اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارگر باید تابعیت ایرانی داشته باشد. لازم به ذکر است قانون بیمه بیکاری شامل حال مهاجران و افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند؛ نمی‌شود.
  • فردی می‌تواند از این امکان استفاده کند که یا به دلیل تعدیل نیرو و عدم نیاز توسط کارفرما اخراج شده باشد یا به‌دلیل حوادث غیرمترقبه (جنگ، زلزله، شیوع بیماری، آتش‌سوزی و…) شغل خود را از دست داده باشد.
  • حداقل یک سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه در آخرین محل کارتان داشته باشید. می‌توانید با مراجعه به سایت تامین اجتماعی، از سابقه بیمه خود آگاه شوید.
  • حداکثر تا سی روز پس از دریافت نامه عدم نیاز یا اخراج، مدارک خود را جهت بررسی ارائه و ثبت نام انجام داده باشید.
  • نباید در زمره صاحبان مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری و خویش‌فرما قرار بگیرید.
  • از دست دادن شغل به خاطر بازنشستگی و ازکارافتادگی یا اشتباهات کاری نباشد.

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست کمک هزینه بیمه بیکاری

فردی که کار خود را از دست می‌دهد و بر طبق قانون، بیکار محسوب میشود برای دریافت حق بیمه بیکاری قبل از هرچیز باید در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کند و حداکثر تا 30 روز بعد از بیکاری نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کند.

 بعد از ثبت نام در ساییت، لازم است برای احراز هویت به پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه کند و بعد از احراز هویت مدارک موردنیاز را در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کرده و در خواست خود را تکمیل کند.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه بیکاری عبارتند از:

  • کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه اخراج یا عدم نیاز کارفرما یا رای‌های صادرشده
  • ۴ قطعه عکس ۳*۴ جدید با زمینه روشن
  • کارت پایان خدمت
  • اصل و کپی قرارداد یک سال آخر یا رای صادرشده مبنی بر اشتغال
  • دارا بودن حساب بیمه بیکاری
  • یک جلد پوشه روغنی
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی و یا گواهینامه‌های دوره‌های فنی
  • شناسنامه و کارت ملی

شرایطی که باعث قطع بیمه بیکاری می‌شوند؟

در صورتی که کارگر یک یا چند مورد از شرایط زیر را داشته باشد حق بیمه به او تعلق پیدا نخواهد کرد. لازم به ذکر است حتی اگر کارگر در حال دریافت بیمه بیکاری باشد، هر زمان که مشخص شود یکی از موارد زیر در مورد کارگر صدق میکند بلافاصله مقرری بیمه بیکاری او قطع خواهد گردید.

  • رسیدن به شرایط دریافت مقرری بازنشستگی یا ازکار افتادگی
  • فوت فرد بیمه‌شده
  • اتمام مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری تامین اجتماعی
  • اگر استعفا داده باشید یا کارفرما پس از پایان قرارداد نامه عدم نیاز به شما ندهد؛ واجد شرایط شناخته نخواهید شد.
  • اشتغال به کار جدید یا بازگشت به شغل قبلی
  • رد کردن پیشنهاد های شغلی مرتبط
  • شرکت نکردن در دوره‌های سوادآموزی و کارآموزی. شما باید هر دو ماه یک‌بار گواهینامه‌های شرکت در این دوره‌ها را به سازمان ارائه دهید.

جمع بندی

بیکار شدن و از دست دادن منبع درآمد فشار اقتصادی و روانی زیادی را به فرد شاغل و خانواده او وارد می‌کند. عوامل و شرایط متعددی ممکن است باعث بیکار شدن کارگران در مشاغل مختلف شود. گاهی خود شخص در این امر دخیل است؛ اما بسیاری از مواقع، بیکاری به‌صورت ناخواسته و از سوی کارفرما تحمیل می‌شود. در این شرایط، فشار اقتصادی همراه با فشار روانی ناشی از اخراج، شرایط دشواری را برای فرد بیکار ایجاد می‌کند.

توجه داشته باشید که بیماری همه گیر کرونا و به دنبال آن، تعطیل شدن بسیاری از مشاغل هم به‌عنوان یکی از مصادیق شرایط غیرمترقبه و شرایط دریافت حق بیمه بیکاری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در صورتی که این بیماری موجب بیکاری شما شده؛ می‌توانید برای دریافت این کمک هزینه ثبت نام کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.