جزئیات حقوق و دستمزد وزارت کاری در سال ۱۴۰۰ اعلام شد

اگر تاکنون در رابطه با جزئیات حقوق دریافتی خود در سال ۱۴۰۰ بی‌اطلاع بوده‌اید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

حقوق و دستمزد وزارت کاری به حداقل مبلغی گفته می‌شود که کارفرما باید به کارگر خود پرداخت کند. این مبلغ شامل پایه‌حقوق، حق اولاد، حق مسکن، عیدی، سنوات و ... است. به علاوه، مطابق با سند حمایت از کارگر، کارفرما موظف است که کارگر خود را بیمه نماید. به تمام کسانی که برای بخش خصوصی کار می‌کنند، کارگر گفته می‌شود.

بر اساس تورم سالانه و شرایط اقتصادی، هر سال حقوق وزارت کار مقداری افزایش می‌یابد. اما بسیاری اعتقاد دارند این افزایش حقوق همچنان برای گذران زندگی کارمندان و کارگران کافی نیست. این در حالی است که برخی از واحدهای خصوصی، از پرداخت همین حقوق به کارکنان خودداری می‌کنند. از آنجا که نرخ بیکاری اعلام شده در تابستان سال گذشته ۹٫۵% بوده است؛ بسیاری افراد بدون توجه به قوانین و تنها برای رهایی از بیکاری تن به هر شغلی می‌دهند.

در شرایطی که برخی از کسب و کارها و صاحبان مشاغل آزاد، در سال گذشته چندین بار قیمت اجناس و یا خدمات خود را افزایش داده‌اند تا مطابق با هزینه‌های سال جاری باشد؛ کارگران و کارمندان برای افزایش چند درصدی دستمزد خود باید تا انتهای سال یا حتی بیشتر از آن منتظر بمانند.

خوشبختانه طبق جدیدترین خبری که از جلسه تعیین افزایش حقوق ۱۴۰۰ منتشر شده افزایش حقوق کارگری در سال آینده به میزان بیشتری خواهد بود و نماینده کارفرمایان و کارگران در مورد افزایش حقوق ۳۹ درصدی برای حقوق پایه کارگری به توافق رسیده اند.

برای آشنایی کامل با حقوق وزارت کار می‌توانید به مقاله‌ی «حقوق وزارت کار؛ آیا حقوق قانونی‌تان را دریافت می‌کنید؟» مراجعه کنید.

آیا با حقوق وزارت کاری آشنایی دارید؟

در سال ۱۳۶۹ و پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر جزئیات، سند جامع حمایت از حقوق کارگر، به تصویب رسید. این قانون در دوازده فصل کلی تدوین شده است و در آن سعی شده به تمام مسائل بین کارگر و کارفرما رسیدگی شود.
در فصل دوم این سند، به موضوع حق‌السعی یا حقوق کارگر پرداخته شده است.

حقوق وزارت کار به میزان حقوقی گفته می‌شود که در روزهای پایانی هر سال برای سال بعد تعیین می‌شود. این حقوق، حداقل حقوقی است که کارفرما باید به کارکنان خود در سال بعد پرداخت کند. هر سال در لایحه بودجه، دولت مقدار افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام می‌کند و در صورت تصویب مجلس، اعمال خواهد شد. معمولا همین میزان افزایش برای حقوق کارگر هم در نظر گرفته می‌شود؛ اما این عدد باید در شورای عالی کار تصویب شود.

منظور از حقوق و دستمزد، مبلغی است که ماهانه به کارگر پرداخته می‌شود و با حق‌السعی متفاوت است. منظور ار حق‌السعی، مجموع مبلغ مزد و مزایای نقدی و غیرنقدی است که به کارگر مشمول قانون کار تعلق پیدا می‌کند. مزد و حقوق، کمک عایله مندی، هزینه مسکن، خواربار و ایاب و ذهاب، پاداش افزایش تولید و نظایر آن بخشی از موارد مبلغ حق السعی کارگری هستند.

بر مبنای قانون کار، درصد افزایش مزد به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • میزان تورم سالیانه
  • هزینه سبد معیشت خانوار

کارشناسان در دولت و سایر نهادها، با بررسی این دو عدد، نرخ افزایش درآمد و حقوق را مشخص و تصویب می‌کنند.

آیا می‌دانید که کارفرما باید چه میزان عیدی، سنوات و اضافه‌کاری به شما بپردازد؟

به غیر از پایه حقوق، کارگران دارای حق قانونی دریافت عیدی، سنوات و اضافه‌کاری هستند. هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بیش از ۴۴ ساعت در هفته از کارکنان خود کار بخواهد، مگر اینکه با ضریب ۴/۱ حقوق پایه‌ی روزانه، به آن‌ها اضافه‌کاری بدهد.

عیدی و سنوات نیز مبالغی هستند که در پایان هر سال به کارگران پرداخت می‌شوند.

در روزهای پایانی سال که همه در شوق و تکاپوی فرارسیدن سال جدید هستند؛ کارگران و کارمندان باید با دغدغه محاسبه و دریافت عیدی و سنوات دست و پنجه نرم کنند. این مبالغ از سوی سازمان تامین اجتماعی برای بهبود شرایط کار در نظر گرفته شده است؛ اما برخی کم‌کاری‌های صورت گرفته از سوی کارفرما، باعث شده شیرینی این عیدی به کام کارگران و کارمندان تلخ شود.

عیدی شما در هر سال، برابر با دو برابر مبلغ پایه حقوق ماهیانه‌ی شما است. در صورتی که در آن سال کمتر از از ۱۲ ماه کار کرده باشید، عیدی شما مطابق با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

تعداد ماه‌هایی که مشغول به‌کار بوده‌اید را در دو برابر حقوق پایه ماهیانه‌تان ضرب کرده و به ۱۲ تقسیم کنید. البته برای محاسبه دقیق‌تر معمولا از حقوق و دستمزد روزانه استفاده می‌شود.

سنوات نیز مبلغی است که معمولا همراه با عیدی به صورت سالانه باید به کارکنان پرداخت شود. اگر کارفرما سنوات را پرداخت نکند در هنگام فراغت کارکنان از کار، باید کل سنوات سال‌های گذشته را براساس آخرین پایه حقوق، به کارکنان خود بدهد. سنوات به صورت زیر محاسبه می‌شود:

پایه سنوات نیز به ازای هر سال کار در آن سازمان به حقوق شما اضافه می‌شود. بنابراین، حقوق شما با در نظر گرفتن پایه سنوات، به صورت زیر محاسبه می‌گردد:

حقوق پایه ماهیانه سال دوم =حقوق پایه ماهیانه سال جاری =(پایه سنوات تصویب شده برای آن سال × تعداد روزهای کاری ماه)

حقوق وزارت کاری ۱۴۰۰

حداقل دستمزد دریافتی کارگران در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خواهد بود. اما این تمام حقوق دریافتی کارگران نیست و اقلام دیگری نیز به این مبلغ افزوده می‌شود.
به طور کلی می‌توان گفت که حداقل مبلغ دریافتی یک کارگر بدون سابقه کار در سازمانی که در سال ۱۴۰۰ برای آن کار خواهد کرد، پس از کسر بیمه، ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و برای یک کارگر دارای یک سال سابقه کار در همان سازمان، پس از کسر بیمه، ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان خواهد بود.

برای مشاهده‌ی جزئیات حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۰ به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با جزئیات حقوق و وزارت کار  کلیک کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.