استخدام راننده ماشین سنگین و پیک موتوری و هرآنچه لازم است در مورد آن بدانید!

موقعیت شغلی رانندگی یکی از مشاغل کاربردی و حساس است و اکثر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و سازمان‌‌‌ها برای حمل و جابجایی محصولات خود به استخدام راننده پایه یک یا راننده موتور و پیک نیاز دارند. افرادی که متقاضی این موقعیت شغلی هستند لازم است قبل از هرچیز گواهینامه رانندگی مربوطه را کسب کرده باشند. گواهینامه موتور در مقایسه، شرایط راحتتری دارد؛ اما دریافت گواهینامه رانندگی پایه یک به خاطر حساسیت بیشتری که دارد دشوارتر است.

البته به جز گواهینامه، فردی که می‌خواهد به عنوان راننده استخدام شود باید تجربه و مهارت بالایی در رانندگی به مدت طولانی را داشته باشد. در این مقاله جاب ویژن در مورد شرایط استخدام راننده پایه یک و موتورسیکلت، بازار کار آنها و مدارک و مهارت‌های مورد نیاز برای اشتغال صحبت خواهیم کرد.

چند نوع گواهینامه رانندگی داریم؟

براساس قوانین راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که قصد رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی داشته باشد نیازمند دریافت گواهینامه متناسب با آن خواهد بود.

مطابق با قوانین جدید، گواهینامه‌های رانندگی به سه نوع پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ تقسیم می‌شوند و هرکدام از این گواهینامه برای رانندگی ماشین‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • گواهینامه پایه ۱: برای رانندگی ماشین‌های باری بیش از ۶ تن و اتوبوس مسافربری بیش از ۲۶ مسافر
  • گواهینامه پایه ۲: ماشین‌های سنگین تا ۶ تن و کمتر و اتوبوس‌های با ظرفیت تا ۲۶ نفر مسافر
  • همچنین گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه ویژه هم برای ماشین آلات صنعتی، کشاورزی و عمران کاربرد دارد.

گواهینامه‌های جدید همگی به صورت هوشمند صادر می‌شوند. در این گواهینامه‌ها از میکروچیپ استفاده شده و پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی با بازخوانی اطلاعات میکروچیپ می‌تواند از تخلفات رانندگی و سوابق راننده مطلع  بشود. شرایط و مدارک لازم برای دریافت انواع گواهینامه با یکدیگر کمی متفاوت است که در ادامه در مورد شرایط لازم برای دریافت آنها صحبت خواهیم کرد:

چه کسانی می‌توانند گواهینامه پایه یکم بگیرند؟

داشتن سن حداقل ۲۵ سال تمام

رانندگی ماشین سنگین در مقایسه با رانندگی سایر وسایل نقلیه، کار بسیار حساس و سختی است و نیازمند مهارت‌ و تجربه بالاتری است. همینطور، راننده ماشین سنگین باید صلاحیت‌های عقلی و اخلاقی بالاتری داشته باشد؛ به همین دلیل حداقل سن برای گواهینامه پایه ۱ بالاتر و ۲۵ سال تمام نظر گرفته شده است.

دارا بودن گواهینامه پایه ۲ و گذشت ۲ سال از زمان دریافت آن

برای دریافت گواهینامه پایه 1 باید قبلا گواهینامه پایه 2 را دریافت کرده باشید. دلیل این امر این است که فردی که گواهینامه پایه ۲ داشته باشد با رانندگی ماشین‌های نیمه سنگین آشنایی خوبی دارد و تسلط و مهارت کافی برای رانندگی ماشین‌های سنگین مثل کامیون و تریلی را کسب کرده است.

قبولی در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی

هر کسی که قصد دریافت گواهینامه پایه یک را داشته باشد باید ابتدا در آزمون تئوری یا آیین نامه راهنمایی و رانندگی شرکت و در آن قبول شود. آزمون آیین نامه پیش‌نیازِ آزمون عملی است و فردی که در این آزمون قبول نشود نمی‌تواند در آزمون عملی شرکت کند.

ارائه گواهی تایید سلامتی جسمی و روحی و آزمایش عدم اعتیاد

راننده پایه یک وظیفه سنگین و بسیار حساسی دارد و سرمایه و دارایی‌های یک شرکت و جان و مال تعداد زیادی انسان در گرو مهارت و تجربه رانندگی این فرد قرار دارد. به همین دلیل، یکی از شرایط لازم برای دریافت گواهینامه و استخدام راننده پایه یک برخورداری از سلامت جسمی و روحی لازم و عدم اعتیاد به هرگونه ماده مخدر، روان‌گردان و … است.

قبول شدن در آزمون عملی رانندگی با ماشین‌‌‌های سنگین

در آزمون عملی، مهارت‌ها و توانایی‌های متقاضی برای رانندگی ماشین‌های سنگین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. چنانچه در این آزمون موفق شوید می‌توانید برای دریافت گواهینامه اقدام کنید.

داشتن اطلاعات فنی بالا در مورد وسایل نقلیه سنگین

اطلاع از نکات فنی و نحوه عملکرد ماشین یکی از بایدها برای هر راننده است؛ اما این موضوع در مورد رانندگان ماشین سنگین اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. ممکن است در جاده و خارج شهر که دسترسی به تعمیرکار وجود ندارد ناگهان ماشین خراب شود؛ به همین دلیل راننده پایه ۱ باید اطلاعات کافی در مورد مسائل فنی مربوط به وسایل نقلیه سنگین داشته باشد.

شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه موتور چیست؟

رانندگی با موتور نیاز به گواهینامه جداگانه‌ای به اسم گواهینامه موتورسیکلت دارد و برای دریافت آن به شرایط و مدارک خاصی نیاز است.

بسیاری از جوانان جویای کار به خاطر ساعات کاری انعطاف پذیر، عدم نیاز به تخصص و تحصیلات و … دنبال موقعیت‌های شغلی راننده پیک موتوری هستند و حتی برخی فقط برای این منظور، اقدام به دریافت گواهینامه موتورسیکلت می‌کنند. دریافت گواهینامه رانندگی در مقایسه با سایر گواهینامه‌ها، شرایط راحتتر و هزینه پایینتری دارد و به همین دلیل هم بسیار از جوانان درصدد دریافت گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت هستند.

براساس اطلاعات مندرج در وبسایت اداره راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران، اصلی‌ترین شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت به شرح زیر هستند:

  • ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار به همراه کپی صفحه اول و در صورت داشتن توضیحات، کپی از صفحه توضیحات
  • ارائه اصل کارت ملی یا تائیدیه صادره از اداره ثبت احوال
  • ۸ قطعه عکس پرسنلی ۳*۴ جدید، سیاه و سفید و تمام رخ با زمینه روشن
  • سن ۱۸ سال تمام
  • پرداخت هزینه‌های شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی لازم که به تایید مراکز پزشکی مورد تایید رسیده باشد

لازم به ذکر است برای اخذ این گواهینامه هم مثل سایر گواهینامه‌های رانندگی باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و در دو امتحان آئین نامه و آزمون رانندگی عملی قبول شوید.

مهم‌ترین شرایط استخدام راننده پیک و موتورسیکلت چیست؟

هر شرکت و کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت و رویه‌های کاری ممکن است شرایط متفاوتی را برای جذب نیروی راننده موتورسیکلت در نظر بگیرد. با این حال، با بررسی آگهی های استخدام راننده پیک موتوری در سایت جاب ویژن متوجه می‌شویم که اکثر کارفرماها شرایط زیر را برای جذب نیرو در نظر می‌گیرند:

  • حداقل مدرک دیپلم
  • دارا بودن گواهینامه موتورسیکلت به نام شخص کارجو
  • داشتن موتورسیکلت شخصی
  • دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی
  • تجربه و آشنایی با کار پیک و دلیوری
  • ارائه ضامن و سفته جهت ضمانت حسن انجام کار (در برخی شرکت‌ها)

جمع‌بندی

رانندگی، چه رانندگی ماشین سنگین چه رانندگی موتور، مسئولیتی بسیار حساس و سخت است و به مهارت و تجربه و تسلط بالا بر رانندگی نیاز دارد. موقعیت شغلی راننده در ایران بسیار پر تقاضا و پرکاربرد است و بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی برای حمل و جابجایی محصولات و بار به استخدام راننده پایه یک نیاز پیدا کی‌کنند. فردی که گواهینامه پایه یکم داشته باشد و مهارت و تجربه کافی در رانندگی ماشین‌های سنگین داشته باشد می‌تواند با بررسی آگهی‌های استخدام، شغل مناسبی برای خود پیدا کند. همچنین رانندگان موتورسیکلت نیز باید رانندگی ایمن را بلد باشند و از رفتارهای خطرناک و رانندگی پرخطر پرهیز کنند.ز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.