چرا دورکاری روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند؟

افزایش دسترسی و حضور مردم و کسب‌وکارها در فضای مجازی، باعث توسعه‌ هر چه بیشتر مشاغلی شده که امکان انجام آن‌ها به صورت دورکاری وجود دارد. همچنین، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی مثل اسکایپ، مایکروسافت تیمز، ترلو، زوم و … شرایط را بیش از هر زمانی در تاریخ برای دورکاری (teleworking) مساعد نموده‌اند. در نتیجه، فاصله‌ مکانی در دنیای این کسب‌وکارها دیگر معنای خود را از دست داده و تعداد آگهی‌های استخدام دورکاری  روز‌به‌روز در حال افزایش است.

در این مقاله از سری مقالات جاب ویژن قصد داریم در مورد شرایط استخدام دورکاری و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید دورکار شوید و برخی از موقعیت های استخدام جدید را به شما معرفی خواهیم کرد.

مختصری در مورد دورکاری

دورکاری یاteleworking   به معنی کار در منزل یا هر جای دیگری به غیر از محل کار با کمک ابزارهای ارتباط از راه دور مثل تلفن و اینترنت است. از رایج‌ترین نمونه های کار از راه دور به کمک تلفن می‌توان به بازاریابی تلفنی اشاره کرد. امروزه معمولا منظور از teleworking، مشاغل اینترنتی و آنلاین هستند. این مشاغل را می‌توان در منزل،کتابخانه،کافی‌شاپ یا هر جای دیگری که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، انجام داد.

به طور کلی می‌توان این مشاغل را به دو گروه کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • مشاغل فریلنسینگ: در این نوع مشاغل، کار به صورت پروژه‌ای است و قرارداد درازمدتی بین کارفرما و فریلنسر منعقد نمی‌شود. فریلنسر مختار است هر تعداد پروژه که می‌خواهد و از هر کارفرمایی که می‌خواهد، دریافت کند و به ازای هر پروژه، حق‌الزحمه‌ مشخصی دریافت ‌کند. البته در این مشاغل خبری از مزایایی استخدام فول تایم مثل بیمه و عیدی نیست و ثبات شغلی بسیار پایینی دارد؛ ولی فرد به نوعی کارفرمای خودش است و ساعات کاری کاملا منعطف و در اختیار خود شخص است. این مشاغل نیازی به حضور در محل کار ندارند و می‌توانید آن ها را در منزل انجام دهید. برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا و ترجمه، نمونه‌هایی از مشاغلی هستند که می‌توانید به صورت فریلنسینگ انجام دهید.
  • مشاغل استخدامی: در این مشاغل، فرد در استخدام تمام وقت و قراردادی یک سازمان است اما امکان کار از منزل نیز برای او وجود دارد. در گذشته اکثر سازمان‌ها پروژه‌های برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، تولید محتوا، ترجمه و … خود را که نیازی به حضور در محل کار ندارند به فریلنسرها می‌سپردند. امروزه به دلیل نیاز ثابت به چنین پروژه هایی در تمامی سازمان‌ها، در اکثر موارد، برای انجام این کارها، نیروی ثابت استخدام می‌شود. شاید حقوق و مزایایی که به یک نیروی ثابت داده می‌شود، بیشتر از هزینه‌ انجام این کارها به صورت پروژه‌ای توسط فریلنسرها باشد ولی سازمان‌ها با به خدمت‌گیری نیروهای ثابت شایسته، خیال خود را بابت انجام به موقع و کیفیت کارها راحت می‌کنند و این موضوع برای سازمان‌هایی که می‌خواهند در بازار رقابتی امروز، ثبات داشته باشند، ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد. امروزه، ادارت دولتی و غیردولتی با مجهز بودن به سیستم‌های اتوماسیون، امکان دورکاری را برای کارمندان نیز فرآهم آورده‌اند.

چه مشاغلی را می‌توان به صورت دورکاری انجام داد؟

هر موقعیت شغلی را که بتوان از طریق اینترنت انجام داد یا خروجی آن فایل‌های دیجیتالی باشد، به صورت دورکاری قابل انجام است. از جمله مهم‌ترین این مشاغل می‌توان به برنامه‌نویسی، کارشناس تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، طرافی گرافیک و … اشاره کرد. بعضی مشاغل نیز دارای سیستم اتوماسیون اداری هستند که به کارمندان این امکان را می‌دهد تا از منزل، امور اداری را انجام دهند. حتی بعضی وظایف را می‌توان به صورت تلفنی هم انجام داد.

کار کردن پرسنل از منزل، هم برای سازمان‌ها و هم برای پرسنل، مزایای بسیار زیادی دارد. در شرایط پاندمی ویروس کووید-۱۹ که حفظ فاصله‌ی اجتماعی اهمیت دارد، اهمیت این نوع همکاری، بیش از پیش آشکار شده است. در واقع، این همه‌گیری با تمام رنج‌ها و سختی‌هایی که به جامعه‌ بشری تحمیل کرد، باعث شد تا نگاه سازمان‌ها به کار در منزل، تغییر کند و در دوران قرنطینه، ابزارهای دورکاری، با سرعتی خیره‌کننده، توسعه پیدا کنند. دورکاری نه تنها هزینه‌ کسب‌وکارها را کاهش می‌دهد و رفاه پرسنل را بالا می‌برد، بلکه در درازمدت اثرات مطلوبی مثل کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به خاطر کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

مزایای دورکاری برای نیروی کار

  •  عدم نیاز به خروج از منزل و رفت و آمدهای غیرضروری: رفت‌وآمد به محل کار باعث هزینه های مالی و انرژی زیادی بشود. با شیوع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ اهمیت این موضوع، بیش از پیش مشخص شد.
  • کار در راحتی منزل: کار کردن در لباس راحت و در آرامش منزل می‌تواند خیلی لذت‌بخش و موثر باشد.
  • انعطاف‌ در ساعات کاری: البته این مزیت مخصوص مشاغل فریلنسینگ است و بسیاری از مشاغل استخدامی از راه دور، از این مزیت برخوردار نیستند و شخص باید همانند یک کار حضوری، در ساعت مشخصی کارش را شروع و در ساعت مشخصی آن را تمام کند.
  • امکان کار در محیط‌های متنوع: در این نوع همکاری شما می‌توانید هر جایی که دوست دارید، مثل منزل، کتاب‌خانه، کافی‌شاپ یا حتی در دل طبیعت، کار خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

با توسعه و گسترش‌ اینترنت و فناوری‌های وابسته به آن، مشاغل جدیدی پدید آمده‌اند و مشاغل قبلی نیز دچار تغییرات زیادی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین این تحولات، فرآهم آمدن امکان دورکاری در بسیاری از مشاغل است.

برای مشاهده‌ آگهی‌های دورکاری می‌توانید به صفحه‌«فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید و سپس فیلتر دورکاری را انتخاب کنید.

این نوع همکاری، مزایا و معایبی، هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان دارند که در این مقاله در مورد آن ها صحبت کردیم.  در مجموع می‌توان گفت که مزایای چنین مشاغلی، به ویژه اگر به صورت استخدامی و نه به صورت فریلنسینگ باشند، خیلی بیشتر از معایب آن‌ها است.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام دورکاری برای کارجویان

امروزه نیاز سازمان‌ها به فناوری‌های آنلاین و دیجیتالی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل، بازار کار مشاغلی که می‌توان آن‌ها را از راه دور انجام داد، روز‌به‌روز در حال بهتر شدن است. مشاغلی مانند دیجیتال مارکتینگ، ترجمه و تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیکی، معماری، تایپ و به طور کلی هر کاری را که نرم‌افزاری باشد را می‌توان به صورت دورکاری انجام داد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.