اطلاعاتی در باب استخدام در تبریز

سایت کاریابی و استخدام

اطلاعاتی در باب استخدام در تبریز

شهر تبریز یکی از صنعتی‌ترین شهرهای کشور و میزبان کارخانه‌های متعددی است. این شهر با جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خود، مرکز استان سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی است. شهر تبریز در حال حاضر با یک موج جمعیتی در گروه سنی ۳۰ الی ۳۴ سال رو به رو است. با توجه به اینکه این گروه سنی در سن استخدام قرار دارند، رقابت برای استخدام تبریز در حال حاضر بسیار زیاد است. به علاوه، به دلیل وجود شرکت‌های معتبر و کارخانه‌های بزرگ، تعداد زیادی نیروی کار، به ویژه نیروی کار تخصصی، به این شهر مهاجرت می‌کنند. این موضوع، رقابت برای تصاحب فرصت‌های استخدام تبریز و آذربایجان شرقی را شدیدتر کرده است. در این مقاله بیشتر راجع به همین موضوع می‌پردازیم.

آمار استخدامی در تبریز و استان آذربایجان شرقی

بنابر آمار منتشر شده در سال 1398، می‌توان گفت که بیشترین آگهی‌های استخدام تبریز، مربوط به بخش خدمات هستند. سهم صنعت در اشتغال استان آذربایجان شرقی، حدود ۳۶ درصد و سهم کشاورزی از نیروی کار این استان، کمتر از ۲۱ درصد می‌باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید در آینده در شهر تبریز مشغول به کار شوید، بهتر است در کارهای خدماتی، به ویژه هتلداری و مدیریت جهانگردی و گردشگری یا در کارهای صنعتی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مواد غذایی، مهندسی برق، مهندسی مواد و متالوژی و … متخصص شوید.

تعداد آگهی‌های استخدام تبریز که در سال ۱۳۹۸ در شهر تبریز ثبت شده‌اند، بیش از ۴۲ هزار آگی و تعداد متقاضیان کار که در مراکز کاریابی این شهر ثبت نام کرده‌اند، بیش از ۴ هزار نفر بوده است. این در حالی است که در آن سال، تنها کمتر از ۲۳۰۰ نفر در شهر تبریز، به کار گمارده شده‌اند.

دلیل اختلاف بسیار زیاد تعداد فرصت‌های شغلی ثبت شده و تعداد افراد به کار گمارده شده با وجود فراوان بودن افراد متقاضی کار، به ویژه در شهر تبریز، می‌تواند استفاده از نیروهای کار غیربومی بوده به ویژه در بخش صنعت بوده باشد. شرکت‌های خوبی که در تبریز مستقرند، معمولا برندهای مطرحی هستند و محصولات بسیار با کیفیتی تولید می‌کنند. بنابراین، توجه ویژه‌ای به شایستگی نیروی انسانی خود دارد و استخدام نیروهای بومی را در اولویت خود قرار نمی‌دهند. چنین شرکت‌هایی، پذیرای متقاضیان کار تحصیل‌کرده و دارای تخصص از سراسر ایران هستند.

بنابراین، اگر ساکن استان آذربایجان شرقی یا شهر تبریز هستید و در حال برنامه‌ریزی برای آینده‌ی شغلی خود می‌باشید، باید بدانید که به ویژه در بخش صنعت، نه تنها از خود آذربایجان شرقی، بلکه از سرتاسر ایران، رقبای زیادی برای استخدام در شهر تبریز دارید.

صنایع فعال در تبریز

استان آذربایجان شرقی میزبان بیش از ۳۰۰۰ شرکت مختلف است. صنایع تبریز بسیار متنوع هستند و از خودرو و صنایع وابسته گرفته تا نساجی، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، فلزات و … را شامل می‌شود که در ادامه با برخی از این شرکت‌ها بیشتر آشنا می‌شویم. همچنین شما می‌توانید برای آگهی‌های شغلی متعددی که توسط شرکت‌های مختلف شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی منتشر می‌شوند، رزومه ارسال کنید.

شرکت شیرین عسل

یکی از مهم‌ترین صنایع تبریز ، صنایع غذایی است. شیرین عسل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی می‌باشد که محصولاتی مثل شکلات، مارشمالو، آب‌نبات، بیسکوئیت، آدامس، رب گوجه‌فرنگی، کیک، لبنیات، روغن و … را تولید و حتی به خارج از کشور صادر می‌کند. این شرکت بیش از ۱۳۰۰۰ نفر پرسنل دارد و مالک چندین شرکت تابعه در نقاط مختلف ایران می‌باشد.

محصولات شیرین عسل به آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه و کشورهای آسیایی، صادر می‌شوند. به علاوه، این شرکت دارای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تعدادی از استان‌های کشور شامل آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، ایلام، اردبیل، اصفهان، البرز، سیستان و بلوچستان، فارس، سمنان، خوزستان و زنجان است و دو نمایندگی نیز در کشورهای چین و مالزی دارد.

تراکتورسازی تبریز

شاید بتوان گفت مشهورترین شرکت تبریز، شرکت تراکتورسازی ایران است که محصولاتی مثل تراکتور، کامیونت و قطعات مختلف ریخته‌گری تولید می‌کند. این شرکت در کشورهای ونزوئلا، تاجیکستان و اوگاندا نیز دارای نمایندگی‌هایی است.

شرکت تراکتورسازی ایران از سال ۲۰۱۸، در فهرست تحریم‌های تروریستی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است.

ایرانخودرو تبریز

یکی از مهم‌ترین صنایع تبریز، صنایع خودروسازی است. ایرانخودرو تبریز، در واقع نماینده‌ی شرکت ایرانخودرو در شهر تبریز است. این شرکت یک کارخانه بزرگ در شهر تبریز دارد و قطب صنعت خودرویی در شمال غرب کشور می‌باشد. خودروهای سمند و سورن از مهم‌ترین محصولات این شرکت هستند.

ماشین سازی تبریز

یکی دیگر از کارخانجات بزرگ و معتبر شهر تبریز، گروه ماشین‌سازی تبریز است که در قراملک واقع‌شده است. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ماشین‌سازی ایران است و بعد از ماشین‌سازی اراک، دومین شرکت قدیمی در این زمینه به‌حساب می‌آید.
این کارخانه انواع محصولات و ماشین‌آلات صنعتی مثل ماشین‌ابزار، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته‌گری و دستگاه‌های سی ان سی را تولید می‌کند.

داروسازی زهراوی

شرکت داروسازی زهراوی در سال ۱۳۷۰ در نزدیکی شهر تبریز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شرکت هم‌اکنون در زمره ۵ شرکت پر فروش داروسازی ایران قرار دارد و پیشگام در تولید کپسولهای نرم و داروهای بیماران پیوندی می‌باشد.

کبریت توکلی

کبریت توکلی یکی از اولین کارخانه‌های احداث‌شده در تبریز است که پیشرو صنعتی شدن این شهر محسوب می‌شود. شعار بی‌خطر برای این کبریت، شعاری بود که بعدها تبدیل به مثل و به حافظه ادبیات فارسی اضافه شد و آدم‌های بی‌اثر را کبریت بی‌خطر می‌خواندند. اما کبریت توکلی یکی از پر اثرترین کارخانه‌های کشور بوده که پس از صد سال فراز و نشیب همچنان فعال و بخشی از تاریخ فعالیت صنعتی ایران است.

جمع بندی

در مورد بازار کار و وضعیت کار و استخدام تبریز می‌توان گفت که شهر تبریز یکی از شهرهای صنعتی کشور است که بیش از ۴۰ درصد از نیروی کار آن در بخش صنعت مشغول به کار هستند. این شهر میزبان شرکت‌های مهمی مثل شیرین عسل، تراکتورسازی و ایرانخودروی تبریز است. مهم‌ترین صنایع تبریز عبارتند از صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، مصالح ساختمانی و صنایع سلولزی. به دلیل بالا بودن کاربرد آهن در صنایع تبریز، شرکت‌های فولاد در این شهر و استان آذربایجان شرقی، پیشرفت خوبی داشته‌اند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.