آینده کار و مسیر پیشرفت شغلی پرستاری

پرستار به فردی گفته می‌شود که در اغلب موارد تحت نظارت یک پزشک فرآیندهای درمانی و مراقبت از بیماران را انجام می‌دهد. این شغل برای آن دسته از افرادی که به درمان بیماران علاقه دارند اما به هر دلیل در رشته پزشکی تحصیل نکرده‌اند، موقعیت شغلی ایده‌آلی است. هدف از استخدام یک پرستار، اجرای طیف وسیعی از اقدامات مراقبتی و درمان بیماران است. افراد زیادی به دلیل ویژگی‌های فردی و شخصیتی خود علاقه‌مند هستند در آگهی استخدام پرستار استخدام شوند. اما این شغل دارای مخاطرات و سختی‌های زیادی هم هست و به همین دلیل لازم است افرادی که توان جسمی و روانی بالایی دارند در این شغل مشغول به کار شوند.

استخدام پرستار با چه مدرک تحصیلی امکان‌پذیر است؟

برای ارسال رزومه در موقعیت‌های استخدام پرستار به مدرک لیسانس پرستاری نیاز خواهید داشت. دانشجویان پرستاری در دوره لیسانس دروس مختلفی را می‌گذرانند تا با همه جوانب مراقبت از بیماران و درمان بیماری‌های مختلف آشنا شوند. دانشجویان پرستاری پس از گذراندن دروس عمومی و تخصصی باید دوره‌های کارآموزی و کارورزی را در بیمارستان‌های آموزشی بگذرانند تا با روند درمان و مراقبت‌های درمانی به صورت عملی هم آشنا شوند. واحدهای درسی که دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی می‌گذرانند به چند گروه کلی شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس کارآموزشی رشته پرستاری تقسیم می‌شوند.

چه مراکزی نیاز به استخدام پرستار دارند؟

پرستاران بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌توانند در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در موقعیت‌های استخدام پرستار مشغول به کار شوند. این افراد معمولاً کار خود را به عنوان پرستار شیفت شروع می‌کنند؛ اما با مهارت‌آموزی و افزایش تجربه کاری، امکان پیشرفت شغلی برای آن‌ها وجود دارد. ممکن است بعد از چند سال و افزایش سابقه کار، ارتقای سمت پیدا کرده و در سمت‌های زیر مشغول به کار شوند:

  • سرپرستار بخش
  • سوپروایزر آموزشی، بالینی و کنترل عفونت
  • مدیر خدمات پرستاری
  • استف و پرستار مراقب

البته برای رسیدن به مشاغل بالا نیازی به مدرک دانشگاهی بالاتر از لیسانس وجود ندارد؛‌ اما پرستاران دارای مدرک دکترا می‌توانند به پست‌های مدیریتی و ریاست بیمارستان نیز ارتقا پیدا کنند.

ادامه تحصیل در رشته پرستاری

همانطور که گفته شد برای استخدام پرستار در اکثر موقعیت‌های شغلی پرستاری، مدرک کارشناسی کافی است؛ اما درصورتی‌که فرد در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نیز تحصیل کرده باشد می‌‌تواند به فرصت‌های شغلی بهتر و با درآمد بالاتر برسد.

برخی از گرایش‌هایی که دانشجویان پرستاری در مقاطع بالاتر وارد آن‌ها می‌شوند عبارت‌اند از:

  • پرستاری کودکان
  • پرستاری داخلی و جراحی
  • پرستاری توان‌بخشی
  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری مراقبت‌های ویژه
  • پرستاری مراقبت از نوزادان
  • پرستاری بهداشت و سلامت جامعه

چه وظایفی در شرح شغلی پرستاران آمده است؟

  • همکاری با پزشکان برای معاینه و انجام مراقبت‌های درمانی بیماران
  • گرفتن شرح‌حال بیماران و گزارش‌دهی به پزشک
  • انجام مراقبت‌های درمانی، چک کردن تب بیماران، گرفتن فشار خون و ضربان نبض
  • دادن دارو و انجام تزریقات تجویز شده توسط پزشک طبق زمان‌بندی دقیق
  • اطلاع دادن به خانواده و همراهان بیمار درباره روند درمان
  • نمونه‌گیری از خون و پاک‌سازی و پانسمان زخم‌ها
  • کنترل وضعیت بیمار، تأمین نیازهای او و ارائه بهترین مراقبت و درمان
  • بررسی تجهیزات پزشکی و حفظ بهداشت و ایمنی (تجهیزات ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح، آماده‌سازی تخت و …)
  • همکاری با تیم پرستاری برای اجرای برنامه‌های مراقبتی از تمام بیماران

شغل پرستاری چه خطراتی دارد؟

با وجود اینکه شغل پرستاری درآمد خوبی دارد و تقاضای زیادی نیز برای استخدام پرستار در مراکز درمانی مختلف وجود دارد، اما چالش‌هایی هم در این شغل وجود دارد که سلامتی پرستاران را تهدید می‌کند.

-          ابتلا به بیماری‌های واگیر و خطرناک

برای مثال پرستارها بیش از هر کسی با بیماران در ارتباط هستند و این باعث می‌شود در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار و خطرناک قرار بگیرند.

-          مشکلات جسمی

یکی دیگر از خطرات این شغل، آسیب‌های جسمی وارد شده است. ایستادن به مدت طولانی، شیفت‌های طولانی شبانه، توان جسمانی لازم برای بلند کردن و جابجایی بیماران و … در درازمدت می‌تواند سلامت جسمی پرستاران را تهدید کند.

-          مسئولیت‌های حقوقی

ازجمله دیگر سختی‌های شغل پرستاری، حساسیت بالای این شغل است. از آنجا که پرستار باید از بیماران مراقبت کند و کوچک‌ترین اشتباهی در اجرای فرایند مراقبت، دادن داروها می‌تواند باعث مرگ بیمار شود، مسئولیت‌های احساسی و حتی حقوقی سنگینی برای او به همراه دارد.

-          فرسایش روانی

در شغل پرستاری به صبوری به شدت بالایی نیاز است. از آنجا که بیماران و همراهان او در وضعیت سختی قرار دارند و ممکن است به دلیل ناراحتی و عصبانیت ناشی از این شرایط، برخورد بدی با پرستار داشته باشند، پرستار باید حس دلسوزی و همدردی بالایی داشته باشد و با صبر و آرامش با این افراد برخورد کند.

-          ساعات کاری نامنظم و شیفت‌های طولانی

یکی دیگر از سختی‌های این شغل، ساعات کاری نامنظم، فشار و استرس کاری بالا و شیفت‌های شبانه است. این موضوع باعث کاهش کیفیت خواب پرستاران شده و فشار و استرس کاری در کنار بی‌خوابی می‌تواند اثرات منفی روانی و جسمی روی آن‌ها بگذارد. نامنظم بودن ساعات کاری و شیفت‌های اجباری می‌تواند برای افراد متأهل و بچه‌دار مشکل ایجاد کند. برقراری تعادل بین زندگی خانوادگی و شغل در بسیاری از موارد کار بسیار دشوار و غیرممکنی به نظر می‌رسد.

جمعبندی

شغل پرستاری برای افرادی که به حرفه پزشکی و کار در محیط‌های درمانی علاقه دارند بسیار مناسب است. برای استخدام در رشته پرستاری لازم است فرد دارای مدرک لیسانس پرستاری باشد. در دوره پرستاری آشنایی اولیه با مفاهیم و اصطلاحات پزشکی، آناتومی بدن و فرآیندها و پراسیجرهای درمانی به دست می‌آید. اکثر کارجویانی که تازه می‌خواهند به عنوان پرستار مشغول به کار شوند در بیمارستان‌های دولتی با شیفت‌های شبانه کارشان را شروع می‌کنند و پس از کسب تجربه می‌توانند در یک زمینه خاص و تخصصی مثل سوپروایزر بخش مشغول به کار شوند.

این کار مزایا و معایب خاص خود را دارد و برای اینکه بتوانید موفقیت بالایی در شغل پرستاری داشته باشید، باید برخی مهارت‌های فردی را در خود تقویت کنید. داشتن حس همدلی و شفقت نسبت به بیماران، صبر و حوصله بالا، مهارت‌های ارتباطی قوی، قدرت حل مسئله و دقت و توجه به جزئیات از جمله مهارت‌های لازم برای یک پرستار هستند.

در سایت‌های کاریابی هر روز جدیدترین موقعیت‌های استخدام پرستار در تهران و شهرهای دیگر منتشر می‌شوند و با مطالعه این آگهی‌ها و ارسال رزومه برای آن‌ها می‌توانید هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.