استخدام اصفهان و تمام آنچه که باید در رابطه با استخدام کارخانجات اصفهان بدانید!

استان اصفهان با جمعیت بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، یکی از پر جمعیت‌ترین استان‌های کشور و با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و حدود یک میلیون کارگر یکی از قطب‌های صنعتی مهم ایران است. استان اصفهان بیش از هرچیز قطب تولید آهن، فولاد و صنایع دستی در ایران شناخته می‌شود. بخش زیادی از آگهی‌های استخدام اصفهان مربوط به کارخانجات این استان است.

در این مطلب می‌خواهیم در رابطه با وضعیت استخدام کارخانجات اصفهان صحبت کنیم و به شما بگوییم کدام رشته‌ها شانس بیشتری برای استخدام شدن در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی این استان را دارند.

سهم اصفهان در ایجاد اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف

ایجاد اشتغال در حوزه استخراج معادن

استان اصفهان که استانی غیرنفتی به حساب می‌آید. بخش عمده سهم این استان در زیربخش استخراج معادن بوده است. این حوزه که شامل بخش‌‌های استخراج نفت، گاز طبیعی و خدمات استخراج معادن است. یکی از بخش‌های اشتغال‌زا در کل ایران است.

ایجاد اشتغال‌زایی در بخش صنعت

استان اصفهان در بخش صنعت بسیار موفق عمل کرده و موقعیت‌های کاریابی و اشتغال‌زایی زیادی برای نیروی کار ایجاد شده است. استان اصفهان پس از استان تهران، در رتبه دومِ بیشترین سهم در کل کشور قرار می‌گیرد. این استان در زیربخش تولید فلزات پایه بالاترین رتبه و بیشترین سهم را در طی سال‌های بررسی به خود اختصاص داده است. استان اصفهان در حال حاضر به دلیل وجود صنایع بزرگ و مهمی مثل فولاد، پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان و انرژی هسته‌ای از سهم بالایی در صنعت کل کشور برخوردار است. در ادامه در خصوص کارخانجات اصفهان و بازار کار آن‌ها صحبت خواهیم کرد. 

اشتغال‌زایی برای نیروی کار در بخش خدمات

این بخش با سهم ۴۵٫۴% در اشتغال‌زایی استان اصفهان به چهار گروه اصلی تقسیم می‌شود: اصناف، بازرگانی، گردشگری و ساختمان. از مهم‌ترین رسته‌های صنفی هم می‌توان به صنایع دستی، صنایع ماشین کاری و فلزتراشی، فناوری اطلاعات، گز و شیرینی سنتی اصفهان و حمل و نقل بار جاده‌ای اشاره کرد.

اصفهان یکی از استان‌های تاریخی ایران است. وجود آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری باعث شده تا این بخش به یکی از مهم‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین بخش‌های خدمات در استان اصفهان تبدیل شود. بر اساس آمار، تعداد گردشگران خارجی که در سال ۱۳۹۳ به استان اصفهان سفر کرده‌اند ۱۵۰۷۰۶ نفر بوده که نسبت به سال ۹۲ با بیش از ۵۰% رشد همراه بوده است. این امر باعث به وجود آمدن مشاغل زیاد و افزایش فرصت‌های شغلی و استخدام اصفهان شده است.

به دلیل تاریخی بودن این شهر و استقبال زیاد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی، مشاغلی مانند راهنمای تور، مشاغل مرتبط با هتلداری، مشاغل مرتبط با رستوران و موادغذایی وصنایع دستی از جمله حوزه‌های فعالیتی هستند که رونق خوبی داشته‌اند.

بخش کشاورزی؛ بالا بودن نرخ بیکاری یا اشتغال؟

در برخی از مناطق استان نیز بخش کشاورزی رونق زیادی دارد و به خاطر وجود فرصت‌های اشتغال، نرخ بیکاری در این نواحی از متوسط استان کمتر است. صنایع لبنی، باغداری، قطعه‌سازی و … نیز از جمله صنایع فعال در این استان هستند که باعث به وجود آمدن فرصت‌های استخدام اصفهان شده‌اند.

همچنین بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که برخی بخش‌ها مثل کشاورزی با حدود ۱۵.۸ درصد کمترین سهم اشتغال و فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص داده‌ است.

جایگاه شغلی و استخدام اصفهان در چه صنایعی بیشتر است؟

استان اصفهان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور است و صنایع متعددی در این استان فعال هستند. از جمله صنایع فعال زیادی در اصفهان هستند که باعث اشتغال‌زایی و افزایش آگهی‌های استخدام اصفهان شده‌اند، از معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم به هواپیماسازی ایران، شرکت فولاد مبارکه، اسنوا و ذوب آهن اصفهان اشاره کنیم. هم‌چنین صنعت طلای اصفهان بیشترین کارگاه و کارخانه‌های طلای ایران را به خود اختصاص داده است. صنایع گردشگری و همینطور صنایع دستی نیز از گذشته از پایه‌های مهم اقتصادی این استان بوده‌اند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان

گروه شرکت‌های فولاد مبارکه که در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده است. یکی از شرکت‌های مشهور اصفهان است که بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در ایران محسوب می‌شود و موقعیت‌های شغلی فراوانی را برای نیروی کار ایجاد کرده است. گروه فولاد مبارکه در طول سال‌های فعالیتش، شرکت‌های متعددی تاسیس کرده که هرکدام در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. شرکت فولاد هرمزگان جنوب، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه هستند.

اگر فارغ‌التحصیل رشته‌هایی مانند مهندسی مواد، متالوژی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی برق هستید، می‌توانید رزومه خود را بر اساس مهارت و توانمندی‌های خود ایجاد کنید و برای آگهی‌های استخدام فولاد مبارکه اصفهان ارسال کنید.  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت در مقایسه با شرکت‌های فولاد دیگر در ایران، مشارکت در تولید فولاد از مرحله‌ی استخراج معدنی است. به همین دلیل، شرکت فولاد مبارکه برای رشته‌های مهندسی معدن و زمین شناسی هم فرصت‌های شغلی زیادی دارد.

  • سهم اشتغال مستقیم در ظرفیت کنونی فولاد مبارکه: ۱۲۰۰۰ نفر

  • سهم اشتغال مستقیم در ظرفیت کنونی فولاد سبا: ۱۶۰۰ نفر

  • اشتغال مستقیم در ظرفیت فعلی مجتمع فولاد هرمزگان: ۱۷۰۰ نفر

  •  شرکت‌های خدماتی سه مجتمع فولادسازی: ۷۰۰۰ نفر

به طور کل جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فولاد مبارکه حدود ۳۵۲۲۹۰ هزار نفر است.

شرکت اسنوا

اسنوا یکی از شرکت‌های شناخته شده داخلی در زمینه تولید لوازم خانگی است. این شرکت در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان واقع شده و محصولات متنوعی مانند اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و کولر آبی و گازی را تولید می‌کند. تعداد کارکنان شرکت شامل نیروهای متخصص، تحصیل‌‌کرده، کارگران ماهر در خط تولید و همچنین با احتساب کارگران فصلی بیش از۱۰۰۰ نفر است. هم‌چنین ۱۱۰۰ فروشگاه توزیع اختصاصی و ۱۴۰ فروشگاه توزیع اختصاصی در سراسر کشور و خاورمیانه وجود دارند. این یعنی موقعیت‌های شغلی و استخدام زیادی در حوزه فروش و بازاریابی دارد.

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در شاهین شهر اصفهان قرار گرفته است. شرکت صنایع هواپیماسازی اصفهان در حال حاضر بزرگ‌ترین سازنده انواع هواگرد در خاورمیانه محسوب می‌‌شود و فرصت‌‌های استخدام زیادی در حوزه‌های مختلف مهندسی، تدارکات، بخش تولید و … به وجود آورده است.

شرکت ذوب آهن اصفهان

اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولاد ساختمانی و ریل راه‌آهن در کشور است. محصولات اصلی این شرکت عبارت‌اند از تیرآهن، ریل و میل‌گرد. البته ذوب آهن اصفهان، محصولاتی جانبی مثل قطران، چدن، سولفات آمونیوم، کک، سرباره کوره بلند، زغال، لجن صنعتی، آهک، تولوئن، زایلین، اکسیژن، گوگرد و ازت مایع نیز تولید می‌کند.

این شرکت دارای کارگاه‌های مختلف شامل فولادسازی، نیروگاه‌های برق، تولید اکسیژن، کوره بلند، آگلومراسیون، نوردها، تولیدات کک و مواد شیمیایی، ریل راه آهن، نت راه و ساختمان و تعداد بسیار زیادی کارگاه‌های دیگر است. تعداد زیادی از فرصت‌های استخدام اصفهان در رشته‌های مختلف مثل مهندسی مواد، متالوژی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و … مربوط به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان است.

جمع‌بندی

استان اصفهان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که صنایع و معادن بسیار مهمی دارد. آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در این استان بسیار زیاد است و با مدرک دیپلم، شانس بیشتری برای استخدام شدن در اصفهان دارید. با این حال، هنوز هم آگهی‌های کار و استخدام اصفهان در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر بالا است. با مراجعه به سایت استخدامی مانند جاب ویژن می‌توانید انواع فرصت‌های کار و استخدام را جستجو کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.