چگونه می‌توان در استان گیلان کار پیدا کرد و یک منبع درآمد خوب داشت؟

شهر رشت و استان گیلان به دلیل موقعیت و شرایط خاص جغرافیایی، ژئوپولتیکی و آب و هوایی، فرصت‌های بسیار زیادی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای پردرآمد و نسبتا زود بازده دارد. همجواری این استان با دریای خزر و وجود بنادر مهمی مثل بندر انزلی و بندر آستارا و داشتن پایانه‌ی مرزی بسیار مهم با کشور جمهوری آذربایجان، تعداد فرصت‌های استخدام رشت را بسیار زیاد کرده است. شما با یک مدرک دیپلم به راحتی می‌توانید در این شهر کار پیدا کنید و البته فرصت‌های زیادی برای کار در منزل برای قشرهای دارای تحصیلات پایین‌تر یا بالاتر از دیپلم در این شهر شمالی ایران وجود دارد.

بخش صنعت نیز با فرآهم آوردن فرصت شغلی برای ۳۰ درصد از نیروی کار فعال این شهر، بخش اقتصادی مهم بعدی در رشت می‌باشد. با این حال در کل استان گیلان کشاورزی و صنعت تقریبا ۵۵ درصد از نیروی کار فعال استان را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی در بخش خدمات مشغول هستند. با توجه به این که این شهر اکنون در حال عبور یک موج جمعیتی از سن اشتغال می‌باشد، کاریابی رشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

در اطراف کلانشهر رشت و دیگر شهرهای این استان چندین شهرک صنعتی مهم وجود دارد که گیلان را به یکی از قطب‌های صنعت فولاد کشور تبدیل کرده‌اند. بخش کشاورزی نیز بخش زیادی از تولیدات برنج و چای کشور را به خودش اختصاص می‌دهد و شاید بتوان گفت که گیلان، برترین استان کشور در صنعت نوغانداری است.

نرخ بیکاری در نقاط شهری استان گیلان در سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۱ درصد بوده است. این موضوع نشان‌دهنده‌ی رقابت زیاد بین جوانان رشتی برای تصاحب فرصت‌های شغلی است. متأسفانه بیش از ۴۶ درصد از جمعیت بیکار استان گیلان، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر هستند.

داشتن مرز طولانی با دریای خزر و وجود بنادر بسیار مهمی مثل بندر انزلی و بندر آستارا فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای استخدام کارجویان تحصیل کرده در رشته‌هایی مثل گمرک و بازرگانی، دریانوردی، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، شیلات و … فرآهم آورده است. داشتن مرز خاکی مشترک با کشور آذربایجان نیز این استان را به یک استان ترانزیتی تبدیل کرده و سبب جاری شدن مقدار زیادی اعتبار به استان گیلان و توسعه‌ی بیشتر این استان شده است.

اگر می‌خواهید برای آینده‌ی حرفه‌ای خود در شهر رشت تصمیم‌گیری کنید، باید بدانید که به غیر از بخش خدمات، شانس خوبی برای استخدام شدن در بخش صنعت رو به رشد این شهر دارید. شهر رشت میزبان شرکت‌های معتبری در حوزه‌ی صنایع غذایی و دارویی و فولاد است.

وضعیت استخدام و کاریابی رشت و استان گیلان چگونه است؟

شهر رشت با جمعیت بیش از ۶۷۰ هزار نفر یکی از شهرهای توریستی ایران و مرکز استان گیلان است. ۶۰ درصد از نیروی کار این شهر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. بخش صنعت نیز با فرآهم آوردن فرصت شغلی برای ۳۰ درصد از نیروی کار فعال این شهر، بخش اقتصادی مهم بعدی در رشت می‌باشد. با این حال در کل استان گیلان کشاورزی و صنعت تقریبا ۵۵ درصد از نیروی کار فعال استان را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی در بخش خدمات مشغول هستند. با توجه به این که این شهر اکنون در حال عبور یک موج جمعیتی از سن اشتغال می‌باشد، کاریابی رشت از اهمیت زیادی برخوردار است.

مطابق با آمار مراکز کاریابی در سال ۱۳۹۸، در استان گیلان وضعیت اشتغال در رشت با اختلاف بسیار زیاد از سایر شهر‌های استان بهتر بوده است. 

مطابق با آمار سال ۱۳۹۸، تعداد ۹۹۲۸ فرصت شغلی در استان گیلان به ثبت رسیده است. این در حالی است که تعداد متقاضیان کار در این استان در همان سال، ۸۹۱۰ نفر بوده است. از این تعداد، ۵۲۲۶ نفر مرد و ۳۶۷۴ نفر، زن بوده‌اند. از مجموع تعداد کارجویان، ۳۳۹۱ نفر به کار گمارده شده‌اند که از این تعداد، ۲۰۲۸ نفر مرد و ‍۱۳۶۳ نفر، زن بوده‌اند.

فرصت‌های کاری استخدامی در استان گیلان

با توجه به اهمیت بخش خدمات در اقتصاد استان گیلان و به ویژه شهر رشت، تعداد زیادی فرصت کار در رشت به صورت تمام وقت وجود دارد که با مراجعه به سایت‌های استخدام و کاریابی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کرده و برای این فرصت‌های استخدام رشت رزومه بفرستید. بیشتر از ۵۴ درصد از نیروی کار استان گیلان در بخش خدمات مشغول به کار هستند و این آمار در مناطق شهری به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد. قاعدتا در شهر رشت که مرکز استان است، تعداد فرصت‌های شغلی در بخش خدمات باید بیش از سایر شهرهای استان باشد.

شهر رشت دارای یک شهرک صنعتی بسیار بزرگ است که میزبان کارخانه‌های متعددی، از جمله کارخانه‌های فولاد، مواد غذایی و دارویی، مواد شیمیایی، نساجی و … است. بنابراین، با تحصیل در رشته‌هایی مثل مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و صنایع غذایی، داروسازی و … می‌توانید از شانس اشتغال در این کارخانه‌ها برخوردار شوید.

ار در رشت با مدرک دیپلم بسیار زیاد است. از تعداد ۲۱۹۴ نفر به کار گمارده شده از طریق مراکز کاریابی در شهر رشت در سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۹۵ نفر دارای مدرک دیپلم و تعداد ۹۵۵ نفر دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر بوده‌اند. البته تعداد افرادی که با مدرک دانشگاهی در مراکز کاریابی ثبت نام کرده‌اند نیز چندین برابر تعداد کسانی بوده است که با مدرک دیپلم برای پیدا کردن شغل به مراکز کاریابی مراجعه نموده‌اند.

از مهم‌ترین شرکت‌های معتبر در استان گیلان و شهر رشت می‌توان به شرکت فولاد امیرکبیر خزر، شرکت پگاه گیلان، شرکت چای دبش و داروسازی سبحان دارو اشاره کرد. البته شرکت‌های دیگری که در صنایعی مثل صنایع سم و کود کشاورزی، صنایع سلولزی، نساجی‌، رادیاتورسازی و … فعالیت دارند، نقش پررنگی در کاریابی رشت دارند.

تعداد فرصت‌های کار در منزل رشت در مقایسه با خیلی از استان‌های کشور، بیشتر است. دلیل این موضوع این است تعداد زیادی از فرصت‌های کار در رشت مربوط به کارهایی غیرتخصصی می‌شود که می‌توان در منزل نیز انجام داد. کارهایی مثل بسته‌بندی و نوغانداری از جمله مشاغلی هستند که امکان انجام آن‌ها در منزل و بدون داشتن تجهیزات یا تخصص خاص وجود دارد.

شما می‌توانید با ثبت نام در سایت استخدام و کاریابی آنلاین جاب ویژن، شانس خود را برای پیدا کردن یک شغل متناسب با مدرک تحصیلی و تخصص خود، به شدت بالا ببرید. بسیاری از شرکت‌های معتبر در شهر رشت، آگهی‌های دعوت به همکاری خود را در این وب‌سایت منتشر می‌کنند. در ادامه به معرفی بعضی از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.