استخدام قم و نگاهی به صنعت این شهر مذهبی

استان قم یکی از استان‌های مرکزی ایران است که در جنوب استان تهران قرار گرفته و با استان‌های اصفهان، مرکزی و سمنان همسایه است. این استان بیش از هر چیز به خاطر مرقد مبارک حضرت معصومه و حضور مراجع و مدارس علمیه مذهبی شهرت دارد و یکی از مراکز اصلی مذهب تشیع در ایران و جهان به حساب می‌آید. از همین رو، صنعت گردشگری مذهبی را می‌توان مهم‌ترین صنعت این استان در نظر گرفت که باعث اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف در بخش‌های مختلف شده است. اما فرصت‌های شغلی و استخدام شهر قم محدود به گردشگری نیست و در زمینه‌های مختلف نیز موقعیت‌های شغلی متعددی دارد.

برای اینکه دید بهتری از بازار کار و کاریابی قم داشته باشید در این مقاله قصد داریم نگاهی جامع به اقتصاد و وضعیت اشتغال این استان داشته باشیم و راهنمای کاملی از استخدام قم به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی اقتصاد قم

قم از نظر تقسیمات کشوری مسیر پر نشیب و فرازی را پشت سر گذاشته است تا به یک استان مستقل تبدیل شود. قم بر اساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ یکی از توابع استان مازندران بود؛ سپس در سال ۱۳۲۶، قم از مازندران جدا شد و به استان مرکزی ملحق شد. در سال ۱۳۵۶ قم مجدداً از استان مرکزی جدا شد و به استان تهران ملحق شد و در نهایت، در سال ۱۳۷۵، قم به یک استان مستقل با مرکزی شهرستان قم تبدیل شد.

استان قم بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی برابر با ۱۲۹۲۲۸۳ نفر داشته است که بخش عمده مردمان قم معتقد به دین اسلام و مذهب تشیع هستند و سایر ادیان در این استان حضور پررنگی ندارند.

استان قم در مجاورت و نزدیکی استان‌های صنعتی کشور مثل تهران، اصفهان و اراک قرار گرفته و از طرف دیگر، رابط استان‌های جنوبی به استان‌های شمالی و استان‌های شرقی به غربی بوده است. به همین دلیل از گذشته در مسیر کاروان‌های تجاری قرار داشته و این موضوع به رونق اقتصادی این استان کمک کرده است.

همچنین، وجود بارگاه حضرت معصومه و وجود حوزه‌های علمیه متعدد از جمله بزرگ‌ترین حوزه علمیه ایران در این استان، قم را به یکی از مراکز تشیع در دنیا و دومین شهر زیارتی کشور (بعد از مشهد) تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده بسیاری از علما و مراجع مذهبی برای سکونت و تدریس به این شهر مهاجرت کنند و به دنبال آن، طلاب حوزه‌های علمیه از شهرهای مختلف ایران و همین‌طور از کشورهای دیگر مثل عراق برای فراگیری علوم مذهبی به قم مهاجرت کنند.

به همین دلیل، بخش اعظم جمعیت این استان را مهاجرین تشکیل می‌دهند؛ ۹۰٫۶% از جمعیت کل استان را اتباع ایرانی و ۹٫۴% را اتباع غیرایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند.

معرفی صنایع و معادن استان قم

استان قم از نظر وجود معادن بسیار غنی است و در حال حاضر ۱۳ نوع مواد معدنی قابل استخراج از معادن این استان هستند. در واقع، از ۱۰۲ معدن کشف شده استان قم، ۷۱ معدن در حال فعالیت هستند و سنگ‌های ساختمانی، گچ و نمک از جمله مهم‌ترین معادن قم به شمار می‌روند. مسلماً حضور این همه معدن فعال باعث اشتغال‌زایی و افزایش فرصت‌های استخدام قم شده و کارجویان با تخصص‌های مختلف می‌توانند در این معادن مشغول به کار شوند. بر اساس آمار، ۳۹% از شاغلین و فرصت‌های استخدام قم مربوط به بخش صنعت بوده است.

نزدیکی به تهران و استان‌های صنعتی بزرگ مثل اصفهان و اراک و قرارگیری در مسیر ارتباطی استان‌های شمالی با جنوبی و استان‌های شرقی با غربی باعث شده این استان از نظر اقتصادی و صنعتی اهمیت و جایگاه بالایی پیدا کند. از همین رو، در سال‌های اخیر شهرک‌های صنعتی متعددی در قم راه‌اندازی شده‌اند. برخی از مطرح‌ترین شهرک‌های صنعتی قم عبارت‌اند از: شهرک صنعتی سلفچگان، شهرک صنعتی شکوهیه، شهرک صنعتی چاپ و نشر، شهرک صنعتی خورآباد، شهرک صنعتی محمودآباد و شهرک صنعتی قنوات.

وضعیت صنعت گردشگری قم

استان قم و به ویژه شهر قم به دلیل اماکن مذهبی و زیارتی مثل مرقد حضرت معصومه، مسجد جمکران و حوزه علمیه قم یکی از شهرهای زیارتی و مذهبی ایران است و در زمینه گردشگری مذهبی بسیار فعال است. مسافران و زائران زیادی همه ساله از شهرهای مختلف ایران و همچنین از کشورهای مجاور برای زیارت و زندگی به قم می‌آیند. حضور این همه گردشگر باعث رونق و گسترش مشاغل و کسب و کارهای مرتبط مثل هتل و مسافرخانه، رستوران، حمل و نقل، صنایع دستی و فروش سوغات قم و … شده است و یکی از منابع اصلی درآمدزایی و رشد اقتصادی این منطقه بوده است.

صنایع دستی استان قم

این استان در زمینه صنایع دستی نیز بسیار فعال است و در حال حاضر کارگاه‌های مختلف صنایع دستی مثل تولید گیوه چینی، آینه سازی، نمدمالی، تولید کفش، صابون سازی، آهنگری و سوهان پزی در این استان فعالیت می‌کنند و نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های استخدام قم داشته‌اند. صنایع دستی و سوغات قم مثل سوهان یکی از زمینه‌های اشتغال‌زای این استان هستند که هر دو مدیون گردشگری مذهبی هستند.

بخش عمده مشاغل در استخدام قم

خدمات بخش عمده مشاغل و فرصت‌های استخدام قم را به خود اختصاص می‌دهد و درصد بالایی از نیروی کار و شاغل قم در این حوزه استخدام شده‌اند. شرکت‌های دولتی و خصوصی، کسب و کارهای مختلف مثل کسب و کارهای آنلاین و … همگی زیرمجموعه بخش خدمات قرار می‌گیرند. بخش عمده آگهی‌های استخدام قم که در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند نیز مربوط به بخش خدمات است.

در سایت کاریابی جاب ویژن، فرصت‌های شغلی در گروه‌های شغلی مختلف منتشر می‌شود؛ با این حال، در برخی حوزه‌ها فرصت‌های استخدام قم بیشتر است و کارجویان شانس بالاتری برای استخدام شدن دارند. در ادامه به برخی از این گروه‌های شغلی و شرایط و الزامات شغلی آن‌ها اشاره می‌کنیم:

فروش و بازاریابی

فروش یکی از مهم‌ترین، گسترده‌ترین و کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای هر کسب و کاری است؛ به همین دلیل همیشه این حوزه به جذب نیروی متخصص نیاز دارد. در آگهی‌های استخدام قم نیز همیشه می‌توانید تعداد زیادی آگهی استخدام مربوط به حوزه فروش، بازاریابی، ویزیتور و فروشندگی پیدا کنید. فروشنده مسئولیت عرضه و فروش محصولات، خدمات و سرویس‌های یک سازمان یا شرکت را بر عهده دارد و در واقع، بدون مهارت‌های فروشندگان، شرکت‌ها قادر به ارائه محصولاتشان نیستند.

فروش مشاغل بسیار متنوعی را در برمی‌گیرد که هرکدام در جایگاه خود، مهم و کاربردی هستند. فروشنده محصولات و اجناس در مغازه، بازاریاب اینترنتی، بازاریاب حضوری، ویزیتور، نماینده محصول، صندوقدار و فروشنده تلفنی تنها چند نمونه از موقعیت‌های شغلی فروش هستند. در استان قم نیز هر شرکت و کسب و کار کوچک و بزرگی برای فروش محصولاتش به استخدام فروشنده نیاز دارد.

دیجیتال مارکتینگ

دنیای کسب و کار روز به روز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و دسترسی عموم به اینترنت، تحولی عظیم در نحوه فعالیت کسب و کارها ایجاد کرده است. این روزها، هر شرکت و سازمان و صنعتی برای ارتباط با مشتریان، بازاریابی و جذب مشتری و فروش و ارائه محصولاتش نیاز به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ دارد.

دیجیتال مارکتینگ نیز درست مثل حوزه فروش، بسیار گسترده و متنوع است و مشاغل مختلفی را در برمی‌گیرد. کارشناس دیجیتال مارکتینگ، مدیر مارکتینگ، مدیر کمپین تبلیغاتی، کارشناس ادوردز، کارشناس تولیدمحتوا، کپی رایتر، ادمین شبکه‌های اجتماعی و کارشناس گرافیک همگی می‌توانند در این حوزه فرصت‌های شغلی مناسبی برای خود پیدا کنند.

مالی و حسابداری

یکی دیگر از حوزه‌های پرتقاضا در استان قم، حوزه مالی و حسابداری است. حسابداران مسئولیت رسیدگی و بررسی امور مالی یک شرکت و کسب و کار را بر عهده دارند و ارزیابی سود و زیاد، ثبت فاکتورها و محاسبه مبالغ دریافتی و پرداختی، مدیریت حقوق کارکنان و … از جمله وظایف مهم یک حسابدار است. حسابداری و کارشناس امور مالی نیز بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قم را به خود اختصاص می‌دهد و بازار کار خوبی برای آن در این استان وجود دارد.

جمع‌بندی

استان قم یکی از استان‌های مرکزی ایران است که از گذشته به دلایل متعددی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. وجود مرقد حضرت معصومه و حوزه‌های علمیه و مدارس مذهبی و قرارگیری در مسیر مواصلاتی استان‌های مختلف ایران از جمله دلایلی هستند که قم را به منطقه‌ای مهم تبدیل کرده‌اند. در حال حاضر، صنعت گردشگری مذهبی، صنایع دستی و سوغاتی، صنایع و معادن، بخش کشاورزی و بخش خدمات از جمله زمینه‌های مهم اقتصادی این استان هستند و حوزه‌های فروش، دیجیتال مارکتینگ و حسابداری بیشترین نقش را در استخدام کار قم دارند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.