آشنایی با وظایف و مهارت‌های لازم برای استخدام روانشناس

روانشناسی از آن دست مشاغلی است که تا همین یکی دو دهه پیش بسیار مغفول مانده بود؛ اما با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت سلامت روان و لزوم مراجعه به روان درمانگر، این شغل نیز مسیر رو به رشدی پیدا کرده است. در حال حاضر، بازار کار و تقاضا برای استخدام روانشناسی وضعیت خوبی دارد و این افراد با توجه به مدرک تحصیلی و مهارت‌هایشان می‌توانند به عنوان روانشناس در مراکز مختلف استخدام شوند. مراکز مشاوره و کلینیک‌های روانشناسی، سازمان‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و مراکز خدمات اجتماعی و بهزیستی از جمله مراکزی هستند که نیاز به استخدام روانشناس دارند.

در این مقاله  قصد داریم در مورد شغل روانشناس صحبت کنیم و راجع به انواع مشاغل و شاخه‌های روانشناسی، وظایف، شرایط کاری و بازار کار این شغل، توضیحات کاملی به شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روانشناس چه کمکی به جامعه می‌کند؟

روانشناس مسئولیت ارزیابی، تشخیص و درمان افراد در مورد اختلالات روانی، عاطفی، مشکلات رفتاری، تربیتی و رشدی را بر عهده دارد. در حال حاضر، تخصص‌های مختلفی در حوزه روانشناسی وجود دارد و این افراد تحت عناوین مختلف مثل روانشناس بالینی، روانشناس مشاور، روانشناس مدارس، روانشناس رشد و … مشغول به کار هستند و شرح وظایف هرکدام با توجه به زمینه کاریشان با یکدیگر تفاوت دارد. اما روند کلی کار آن‌ها تا حدودی مانند هم است و شامل گفتاردرمانی با مراجعین، بررسی وضعیت و در صورت لزوم ارجاع به سایر متخصصین مثل روان‌پزشک و انجام ارزیابی سلامت روان برای تشخیص و شناسایی مشکلات می‌شود.

مدرک و تحصیلات دانشگاهی لازم برای روانشناسی

حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز برای استخدام روانشناس، مدرک کارشناسی روانشناسی است. بااین‌حال در هر حوزه ممکن است مدارک تحصیلی بالاتر در اولویت جذب و استخدام باشند. مثلا ممکن است با مدرک لیسانس بتوانید به‌عنوان روانشناس مدرسه یا روانشناس سازمانی استخدام شوید؛ اما بسیاری از مدارس، سازمان‌ها و مراکز دیگر مدرک کارشناسی ارشد یا حتی دکترا را به‌عنوان شرایط احراز شغل مورد توجه قرار می‌دهند.

روانشناس چه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد؟

روانشناس رویکردی علمی به رفتارها و ذهنیت انسان دارد و به مراجعین کمک می‌کند دلیل و ریشه رفتارهایشان را متوجه شوند و با اصلاح و تغییر آن‌ها زندگی بهتری داشته باشند. روانشناس از طریق گفتگو با مراجعین در فضایی امن و قابل‌اعتماد، ریشه مشکلات و رفتارها را شناسایی می‌کند و به بیماران کمک می‌کند با تروما و آسیب‌های روانی بهتر کنار بیایند و بتوانند رضایتمندی بالاتری از زندگی خود پیدا کنند.

معمولاً کارفرماها از استخدام روانشناس این انتظارات را دارند:

  • تشخیص و درمان اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری
  • ارزیابی و تحلیل بیماران و ارائه درمان‌ مناسب
  • کمک به مراجعین برای تعیین اهداف زندگی و دستیابی به پیشرفت و موفقیت فردی، اجتماعی، آموزشی و شغلی
  • پیگیری و نظارت بر روند  پیشرفت و بهبودی مراجع
  • آموزش و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی
  • تحقیق و مطالعه و انتشار یافته‌های تحقیق در نشریات و مجلات روانشناسی

روانشناس به چه مهارت‌های نرم و فردی نیاز دارد؟

کسی که در زمینه درمان اختلالات روانی فعالیت می‌کند علاوه بر مدرک تحصیلی و دانش تخصصی، به برخی مهارت‌های نرم نیز نیاز خواهد داشت. بدون این مهارت‌های فردی، روانشناس نمی‌تواند به طور کامل و موفق وظایفش را انجام بدهد و توفیقی در زمینه درمان اختلالات روانی بیماران نخواهد داشت. برخی از این ویژگی‌های عبارت‌اند از:

حس همدلی: درک درد و ناراحتی بیماران و کمک به آن‌ها برای شناسایی علت و ریشه یک مشکل یا حس به همدلی بالایی نیاز دارد.

صبر و حوصله زیاد به‌ویژه در مواجهه با بیماران چالش‌برانگیز که نسبت به درمان مقاوم هستند.

مهارت‌های ارتباطی بین فردی فوق‌العاده قوی: روانشناس برای کمک و درمان بیماران باید اول ارتباط خوب و محکمی با آن‌ها  برقرار کند.

مهارت سکوت و صحبت به‌موقع: روانشناس برای اینکه محیطی امن برای بیماران ایجاد کند باید زمان مناسب برای سکوت و فقط گوش دادن و زمان مناسب برای صحبت و مداخله را تشخیص بدهد.

قابل‌اعتماد و امانت‌دار: مراجعین در مورد خصوصی‌ترین افکار، رازها و احساساتشان که شاید تابه‌حال به کسی نگفته باشند با روانشناس صحبت می‌کنند. بنابراین یکی از ویژگی‌های مهم و ضروری برای استخدام روانشناس قابل‌اعتماد بودن و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات خصوصی مراجعین است.

تفکر انتقادی و تحلیلی: این مهارت به روانشناس در تحلیل بیماران و تشخیص دقیق مشکل و توصیه درمان مناسب کمک زیادی می‌کند.

ازآنجاکه روانشناس هر روز با مشکلات حساس روانی سروکار دارد به حس دلسوزی، همدلی، درک بالا و صبر و مهربانی زیادی نیاز دارد. البته روانشناس باید واقع‌بین و منطقی هم باشد و توصیه‌های خود را به شیوه‌ای بیان کند که مراجع به‌جای واکنش دفاعی، آن‌ها را بپذیرد .

چه آینده‌ای در انتظار شغل روانشناسی است؟

شاید تا چند سال پیش مراجعه به روانشناس با ذهنیت‌های منفی و پیش‌داوری‌های غلطی همراه بود؛ اما خوشبختانه در چند سال گذشته آگاهی مردم نسبت به مقوله سلامت روان تغییرات زیادی کرده است و روانشناسی به‌عنوان یکی از مشاغل ضروری و مهم جایگاه خوبی پیدا کرده است. در چند سال آینده روانشناسی با رشد و اقبال بالایی روبرو خواهد بود و یکی از دلایل این امر، افزایش آگاهی عموم مردم نسبت به سلامت روان و لزوم مراجعه به روانشناس است. پیش‌بینی می‌شود در فاصله سال‌های 2018 تا 2028 استخدام روانشناس حدود 14 درصد رشد داشته باشد که به‌مراتب بسیار بیشتر از سایر مشاغل است.

استخدام روانشناس در حوزه‌های مختلف نیز با رشد و افزایش روبرو خواهد بود و مدارس، بیمارستان‌ها، سازمان‌ها، خدمات اجتماعی، مراکز درمانی و … با پی بردن به اهمیت سلامت روان اقدام به استخدام روانشناس خواهند کرد. همچنین با توجه به اینکه جمعیت ایران و جهان به سمت پیر شدن پیش می‌رود، برای مواجهه افراد مسن با پیری و عوارض و مشکلات روانی ناشی از آن به تخصص و مهارت‌های روانشناس نیاز خواهد بود.

سخن آخر

در حال حاضر در سایت استخدامی جاب ویژن موقعیت‌های شغلی مختلفی برای استخدام روانشناس، مشاور تحصیلی-آموزشی و مددکار اجتماعی وجود دارد و با بررسی آگهی‌ها می‌توانید فرصت شغلی مناسبی پیدا کنید و هرچه زودتر استخدام شوید.

در این مقاله سایت استخدامی جاب ویژن راجع به موقعیت شغلی روانشناس و موقعیت‌های استخدام روانشناس صحبت کردیم تا دید جامع و کاملی از بازار کار این حرفه پیدا کنید. زندگی پرسرعت و پرمشغله امروزی، افزایش استرس و اضطراب زندگی، پیر شدن جمعیت و افزایش حس تنهایی و ناکامی در دنیای رقابتی امروز باعث افزایش احساسات ناخوشایند در افراد می‌شود و کیفیت و رضایتمندی آنان از زندگی را به طریقه منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. از همین رو، نیاز به تخصص و راهنمایی‌های روانشناس بیش از قبل احساس می‌شود و افراد زیادی برای بهبود کیفیت زندگی خود برای درمان به روانشناس مراجعه می‌کنند. علاوه بر درمان فردی، روانشناسان به سازمان‌ها و محیط‌های کاری کمک می‌کنند کارکنان رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند و در نتیجه عملکرد و بازدهی کارکنان بالاتر برود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.