بررسی وضعیت اشتغال در استان همدان؛ چه کسانی شانس بیشتری برای استخدام دارند؟

استان همدان، اقتصادی وابسته به کشاورزی و معدن دارد. بنابراین، اکثر فرصت‌های استخدام روز همدان بدون در نظر گرفتن بخش خدمات که بخش اقتصادی اصلی تمامی استان‌های کشور است، مربوط به رشته‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن و زمین‌شناسی است. البته بخش صنعت نیز در همدان بسیار فعال است و این استان در صنایع مختلفی مثل نساجی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع فلزی، حرف‌هایی برای گفتن دارد. صنایع دستی نیز نقش پررنگی در اقتصاد همدان دارند.

استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر جمعیت، چهاردهمین استان کشور از نظر جمعیت محسوب می‌شود. همدان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعدد، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد. شرایط آب و هوایی خوب، آب فراوان و خاک حاصلخیز سبب شده تا تمامی فعالیت‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا شیلات، در این استان از شرایط خوبی برخوردار باشند.

دولت در همدان چقدر نیرو استخدام می‌کند؟

سازمان‌های دولتی مختلفی مثل دانشگاه بوعلی سینا، بانک‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و … در استان همدان نیاز به استخدام نیروی انسانی دارند. برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کنید. با این حال، آمار استخدام دولتی همدان خیلی کمتر از آمار استخدام شرکت‌های خصوصی است و به علاوه، معیارهای استخدام در سازمان‌های دولتی خیلی شایسته‌سالارانه نیست و در صورتی از که از سهمیه‌های خاصی بی‌بهره باشید، شانس شما برای استخدام شدن در سازمان‌های دولتی بسیار پایین است. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، برای سازمان‌های خصوصی همدان، رزومه بفرستید.

چند درصد از نیروی کار همدان در بخش کشاورزی مشغول به کار است؟

شرایط آب و هوایی خاص استان همدان و بهره‌مندی از آب فراوان، سبب شده است که تمامی بخش‌های کشاورزی، از زراعت گرفته تا باغداری، دامپروری، پرورش طیور و حتی شیلات سهم‌های نسبتا یکسانی در کشاورزی استان همدان داشته باشند. استان همدان با میانگین بارندگی ۳۵۶ میلی‌متر بر سال، در رتبه‌ی دوازدهم کشور از نظر میزان بارندگی سالیانه قرار دارد. ماهیت آبرفتی زمین‌شناسی همدان، همراه با بارندگی سالیانه‌ی زیاد، شرایط بسیار خوبی را برای کشاورزی در این استان فرآهم آورده است. با اینکه استان همدان تنها ۲/۱ دهم از اراضی کشور را به خودش اختصاص داده، ۴/۴ درصد از تولیدات کشاورزی کشور را تأمین می‌کند. این بخش، ۲۵ درصد از ارزش افزوده‌ی استان همدان را به خودش اختصاص داده و ۲۹ درصد از نیروی انسانی فعال استان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب و کار در همدان در بخش کشاورزی وجود دارد و بخشی از فرصت‌های استخدام امروز همدان مربوط به گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی است. شرایط استان همدان به گونه‌ای است که توسعه در بخش کشاورزی، به طور نسبتا یکسانی بین زیربخش‌های دامپروری، زراعت، باغداری، پرورش طیور و شیلات تقسیم شده و بخش کمی از تولیدات کشاورزی استان نیز مربوط به پرورش زنبور عسل است. کارجویان می‌توانند با سرمایه‌ای نه چندان زیاد یا با کمک از وام‌های جهاد کشاورزی، یک کسب‌وکار کشاورزی در همدان راه بیاندازند.

شانس خانم‌ها برای استخدام شدن در همدان چقدر است؟

در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۵ درصد از آقایان و حدود ۱۹ درصد از خانم‌های همدانی از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. متأسفانه مشارکت اقتصادی زنان در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بسیار پایین است و از این نظر، کشور ما رتبه‌ی بسیار بدی دارد. مطابق با گزارش خبرگزاری ایرنا در سال ۱۳۹۸، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور، ۱۶ درصد بوده است. بنابراین، در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، بخش خوبی از آمار استخدام همدان خانم هستند و فرصت‌های شغلی خوبی به ویژه در بخش گردشگری برای بانوان در شهر همدان وجود دارد.

چند درصد از نیروی کار همدان در بخش صنعت مشغول به کار است؟

با اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای پیشرفت در بخش صنعت دارد، ولی نمی‌توان یک صنعت خاص را به عنوان صنعت اصلی این استان معرفی کرد. کارخانه‌های مختلف نساجی، داروسازی، صنایع غذایی، فلزات اساسی، صنایع شیمیایی و … در استان همدان فعالیت دارند ولی هیچ یک از این صنایع، مطابق با ظرفیت بالای استان، توسعه نیافته‌اند. بخش معدن در این استان بسیار موفق است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ معدن فعال کانی‌های فلزی و غیر فلزی مثل آهن، فلدسپات، آهک، تراورتن، گرانیت، میکا، سیلیس، پگماتیت و … در همدان مشغول به کار هستند. حدود ۳۰ درصد از نیروی کار فعال استان در بخش صنعت مشغول به کار کار هستند.

فرصت‌های شغلی در کارخانه کیوان

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در همدان، شرکت صنایع غذایی کیوان است. این شرکت در سال ۱۳۴۴ تأسیس شده و در حال حاضر به تولید بیسکویت، پودر کیک، پودر ژله، کلوچه، تافی و دیگر محصولات مشابه، مشغول است. این شرکت به تازگی تا آستانه‌ی تعطیلی پیش رفت تا اینکه با فرمان رئیس وقت قوه‌ی قضاییه از تعطیلی آن جلوگیری شد و در حال حاضر، برای ادامه‌ی فعالیتش نیاز به جذب نیروی انسانی دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی صنایع غذایی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام کارخانه کیوان همدان رزومه بفرستند.

چند درصد از نیروی کار همدان در بخش خدمات مشغول به کار است؟

در حالی که در اکثر استان‌های کشور، بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد از آمار اشتغال را به خودش اختصاص داده، در استان همدان، سهم این بخش اقتصادی از نیروی کار فعال، زیر ۴۳ درصد است. بخش زیادی از اشتغال همدان در بخش خدمات، مربوط به حوزه‌ی گردشگری است. این استان، علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی مثل تالاب آبشینه، آبشار گنجنامه، سراب گیان، دشت میشان و غار علیصدر و آثار تاریخی مثل آرامگاه باباطاهر عریان، آرامگاه پورسینا، تپه هگمتانه و موزه پورسینا و دیگر جاذبه‌های گردشگری، سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند و بنابراین، فرصت‌های خوبی برای فعالیت هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی در این شهر، ایجاد شده است.

کجا می‌توانم آگهی‌های استخدام همدان را پیدا کنم؟

یک راه ساده برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام جدید در همدان، مراجعه به وبسایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن است. در صفحه اصلی این وبسایت می‌توانید فیلتر «شهر» را در بالای صفحه پیدا کنید و آن را روی گزینه‌ی «همه‌ی شهرهای همدان» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی جستجو کنید. در این صورت، فرصت‌های استخدامی مربوط به سرتاسر استان همدان به شما نمایش داده خواهند شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.